«Είναι απίστευτα συναρπαστικό να επιδεικνύουμε τον Θησαυρό Panagyurishte, ένα δάνειο που χρησιμοποιείται μια φορά σε μια γενιά», δήλωσε ο Δρ. Henry Bishop-Wright, επιμελητής του έργου στο Βρεττανικό Μουσείο, σε μια δήλωση. Συνεπιμελήθηκε τη νεότερη μεγάλη έκθεση του μουσείου, Luxury & Power: Persia to Greece , η οποία διερευνά τη σχέση μεταξύ πολυτέλειας και εξουσίας στη Μέση Ανατολή και τη νοτιοανατολική Ευρώπη μεταξύ 550 και 30 π.Χ.Η ευλάβεια για τους αρχαίους Έλληνες είναι αισθητή παντού στον σύγχρονο δυτικό κόσμο. Σύγχρονα αγάλματα εμπνευσμένα από την Αφροδίτη της Κνίδου εκτίθενται σε εταιρικά λόμπι. Επαινούμε χαρακτηριστικά σε άλλους χρησιμοποιώντας όρους που σχετίζονται με τον αρχαίο ελληνικό κόσμο… «έκανε μια ηρακλή προσπάθεια»… «Θαύμασα τη στωική της στάση». Παρόλα αυτά, αν μπορούσατε να ρωτήσετε έναν πολίτη μιας ελληνικής πόλης-κράτους ποιος θεωρούσε τον μεγαλύτερο πολιτισμό, ίσως εκπλαγείτε από την απάντηση. Οι Έλληνες κοίταζαν προς τα ανατολικά, συναρπασμένοι προς τη μεγαλύτερη δύναμη στον κόσμο: την Αχαιμενιδική Αυτοκρατορία της Περσίας.
Μίλησα με τον Δρ Khodadad Rezakhani, Ιρανό ιστορικό της Κεντρικής και Δυτικής Ασίας στην ύστερη αρχαιότητα, ο οποίος τόνισε την ανάγκη να αποχωριστούμε από τη σύγχρονη, δυτικοκεντρική σκέψη όταν εξετάζουμε την πολιτική του αρχαίου κόσμου. Οι αυτοκρατορίες αυτοπροσδιορίζονταν περισσότερο από τη στρατιωτική ανδρεία και την εδαφική μάζα παρά από άλλες μετρήσεις ισχύος, όπως η τεχνολογική ή η καλλιτεχνική πρόοδος, σε αντίθεση με αυτό που μπορούμε να υποθέσουμε στη σύγχρονη εποχή. «Γεωγραφικά, η ηπειρωτική Ελλάδα ήταν μια εξαιρετικά μικρή ανησυχία για τους Πέρσες βασιλιάδες σε σύγκριση με την τεράστια αυτοκρατορία των Αχαιμενιδών», διευκρίνισε. Ανεξάρτητα από αυτό, οι αυτοκρατορίες χρειάζονταν έναν τρόπο να δείξουν στον κόσμο τη δύναμή τους. Η τέχνη έγινε καθοριστική ως τρόπος διάδοσης ειδήσεων για τις εξελίξεις και τα δυνατά τους σημεία.Η έκθεση στο Βρεττανικό Μουσείο απεικονίζει τη διάδοση της ιδέας της πολυτέλειας από την Περσία στην Ελλάδα. Luxury & Power: Persia to Greece σημειώνει ότι ενώ οι Έλληνες συγγραφείς μπορεί να κατήγγειλαν τις περσικές επιδείξεις πολυτέλειας, εξισώνοντάς τις με παρακμή μετά τους ελληνοπερσικούς πολέμους, όσοι είχαν θέσεις εξουσίας στις ελληνικές πόλεις-κράτη ήταν πολύ πρόθυμοι να μιμηθούν την εξωτική των Αχαιμενιδών. προσαρμόζοντας κομμάτια για να είναι συμβατά με την ελληνική κουλτούρα για να ενισχύσουν το κύρος των πόλεων τους. Υπό αυτή την έννοια, η περσική πολυτέλεια λειτούργησε ως μια πρώιμη μορφή αυτού που θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ως συχνά δύναμη .Οι τεχνίτες από όλη την Αχαιμενιδική Αυτοκρατορία και μέχρι τις ελληνικές πόλεις-κράτη οδηγούνταν, στην περίπτωση αυτή, από σκληρό ανταγωνισμό. Δεν ήταν μόνο η περίπτωση χρήσης των καλύτερων υλικών που υπήρχαν, αλλά γλύπτες, μεταλλουργοί, αγγειοπλάστες και κοσμηματοπώλες ανέπτυξαν επίσης την πρακτική τους μέσω της μίμησης. Όταν τα καλύτερα και πιο πολύτιμα υλικά ήταν πέρα από τον προϋπολογισμό, οι καλλιτέχνες δημιουργούσαν αντίγραφα πολυτελών έργων χρησιμοποιώντας φθηνότερα υλικά. Ο πρωτοποριακός Αθηναίος αγγειοπλάστης Σωτάδης κατασκεύασε κύπελλα από πηλό σε στυλ που θυμίζει το σχήμα και τη διακόσμηση των περσικών ασημικών. «Στον αρχαίο κόσμο, ορισμένοι τεχνίτες γιορτάζονταν ως άτομα αξιοσημείωτα και για τα τεχνικά τους επιτεύγματα», μου εξήγησε ο Δρ. Jamie Fraser, αρχαιολόγος και επικεφαλής επιμελητής του Luxury & Power . «Για πολλά αντικείμενα όπου τα ονόματα μεμονωμένων τεχνιτών έχουν χαθεί στην ιστορία, μπορούμε να δούμε το ευρύτερο πλαίσιο. Ο τεχνίτης θα ανήκε συνήθως σε μια περιοχή με μεγάλη φήμη για την τεχνική του ικανότητα να παράγει ένα συγκεκριμένο αγαθό πολυτελείας. Οι Φοίνικες τεχνίτες της ακτής του Λιβάνου, εντός της Περσικής Αυτοκρατορίας, για παράδειγμα, ήταν γνωστοί για την κατασκευή μωβ βαφής μέσω μιας επίπονης διαδικασίας. αυτή η διαδικασία ήταν ένα στενά φυλαγμένο μυστικό».Η μωβ χρωστική ήταν πιο ακριβή από τον χρυσό και τα υφάσματα που βάφτηκαν με αυτό το υλικό ήταν σύμβολο δύναμης όχι μόνο στην Αχαιμενιδική Περσία αλλά αργότερα σε άλλους αρχαίους πολιτισμούς.
Από το πλαίσιο μιας σύγχρονης εποχής μαζικής παραγωγής, το να βλέπεις αυτούς τους αρχαίους θησαυρούς όχι μόνο κάνει τον θεατή να αναρωτιέται για τα κατορθώματα της ανθρώπινης δεξιοτεχνίας, αλλά προκαλεί επίσης προβληματισμούς σχετικά με τη φύση του πώς η πολυτέλεια εξακολουθεί να είναι μια ισχυρή και ακατάσχετη μορφή δύναμης.
Πηγές : https://twitter.com/FreshSummerWind
http://pirforosellin.blogspot.gr/ -
Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον
αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος (link). Νόμος
2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου