Τετάρτη 26 Απριλίου 2023

Άρματα μάχης, τα «τανκ» των Φαραώ που συνέτριψαν τους εχθρούς της αρχαίας Αιγύπτου / Chariots, the "tanks" of the Pharaohs that crushed the enemies of ancient Egypt / Carri armati, i "carri armati" dei Faraoni che schiacciarono i nemici dell'antico Egitto / Колесницы, «танки» фараонов, сокрушавшие врагов Древнего Египта

Γρήγορο, ελαφρύ και θανατηφόρο. Ο πολιτισμός που αναπτύχθηκε στις όχθες του Νείλου τελειοποίησε τα πολεμικά άρματα για να τα μετατρέψει σε εξέδρες βολής που προκαλούσαν τον όλεθρο στους αντιπάλους.
Αν και δεν ήταν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι που εισήγαγαν το πολεμικό άρμα στη μάχη (αυτό το προνόμιο ανήκει στις πόλεις των Σουμερίων της νότιας Μεσοποταμίας, όπως αποκάλυψε ο συγγραφέας Robin Cross στο έργο του «50 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για τον πόλεμο»), κατάφεραν να το μετατρέψουν να σε ένα άκρως αποτελεσματικό όπλο.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά το χρησιμοποίησαν ενάντια στους ίδιους τους λαούς που το είχαν εφεύρει.

«Οι Αιγύπτιοι της 18ης Δυναστείας έστρεψαν αυτή την τεχνολογική επιτυχία εναντίον των εφευρετών τους χρησιμοποιώντας μονάδες αρμάτων για να υποτάξουν τη μια επαρχία μετά την άλλη σε όλη τη Μέση Ανατολή», εξηγεί ο αιγυπτιολόγος Toby Wilkinson στο έργο του «Ανοδος και πτώση της Αρχαίας Αιγύπτου».
Ελαφρύ σαν φτερό
Οι περισσότεροι συγγραφείς συμφωνούν στη χρονολόγηση της εμφάνισης του πολεμικού άρματος μεταξύ των ετών
2600 και 2000 π.Χ.
Οι πόλεις-κράτη των αρχαίων
Σουμερίων κατασκεύασαν διαφορετικούς τύπους αρμάτων, με δύο έως τέσσερις τροχούς.
Αυτά τα πρωτόγονα «tank» της αρχαιότητας είχαν συμπαγείς ξύλινους τροχούς και σταθερούς άξονες.


Πολεμικά άρματα στην Αρχαία Αίγυπτο
Τα πολεμικά άρματα που έφτασαν στην Αίγυπτο, το
1600 π.Χ., ήταν το μοντέλο των Χαναναίων.
Eίχε ήδη μια αρκετά ελαφριά κατασκευή και τροχούς τεσσάρων ακτίνων που στηρίζονταν σε έναν άξονα στο κέντρο της άμαξας.
Το τραβούσαν, δύο άλογα. Και μέχρι τότε το πλήρωμα είχε μειωθεί σε δύο άνδρες.

Ήταν ήδη αποτελεσματικό, αλλά σε διαρκή προσπάθεια για να δημιουργήσουν το τέλειο όπλο, οι μηχανικοί του Φαραώ το τελειοποίησαν τις επόμενες δεκαετίες για να δημιουργήσουν ένα εξαιρετικά γρήγορο και ευέλικτο όχημα.
Τα νέα χαρακτηριστικά επέτρεψαν στο όχημα να αποκτήσει ταχύτητα έως και 40 χιλιομέτρων την ώρα (μέχρι εκείνη τη στιγμή ο μέσος όρος ήταν λίγο πάνω από 20 χλμ./ώρα) και να κάνει «πολύ απότομες στροφές χωρίς να χάσει τη σταθερότητα».

Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι δημιούργησαν έτσι μια τέλεια εξέδρα βολής ικανή να επιτεθεί στον αντίπαλο και να υποχωρήσει πριν πάθει ζημιά.
Η ελαφρότητα της άμαξας και η προς τα πίσω θέση των τροχών του έδωσαν μέγιστη ταχύτητα και ευελιξία.
Κατά τη διάρκεια του Νέου Βασιλείου, τα πληρώματα των αιγυπτιακών αρμάτων ήταν δύο άνδρες. Σε αυτούς προστέθηκε ένας ακόμη μάχιμος που συνόδευε το όχημα με τα πόδια.

Το πλήρωμα του άρματος ήταν 3 συνολικά άντρες:
Ο οδηγός πέρα από το να κατευθύνει το άρμα, είχε και άλλα καθήκοντα, όπως τη μεταφορά της μοναδικής άμυνας του οχήματος έναντι των εχθρικών βλημάτων: μια ασπίδας. Επιπλέον, κουβαλούσε ένα μικρό μαχαίρι για να κόβει τα ηνία όταν απαιτούνταν.
Ο τοξότης πολεμιστής είχε σαν κύριο μέλημα τη χρήση του τόξου για να πλήξει τους εχθρούς χωρίς να χρειαστεί να τους πλησιάσει πολύ το άρμα. Έφερε και ένα επιπλέον όπλο όπως τσεκούρι, δόρυ ή ξίφος για κοντινότερους στόχους.


Ο πεζός μαχητής. Η δουλειά του στη μάχη ήταν να ακολουθεί το πολεμικό άρμα με τα πόδια για να το υπερασπίζεται από τις εχθρικές επιθέσεις. Με τη σειρά του, ήταν υπεύθυνος για τη θανάτωση των εχθρών που έπεσαν στο πέρασμα του άρματος. Η ταχύτητα αυτών των αρμάτων είχε σαν αποτέλεσμα ο πεζός μαχητής να καταλήγει τελείως εξαντλημένος.
http://pirforosellin.blogspot.gr/ -  Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος (link). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου