Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2017

ο Μονόκερως ή ο Λεοντόκερως μέσα από την μυθολογία και την λαογραφία , του Όμηρου Ερμίδη / The Unicorn or the Leo through mythology and folklore, by Homer Hermidis / L'Unicorno o Leone attraverso la mitologia e il folklore, di Omero Ermidi


  Ο Μονόκερως, ή μονοκέρατος, θηρίο φοβερό, αναφέρει ο Ησύχιος


Ζώο το οποίο έχει μορφή ίππου και φέρει στο μέτωπό του μακρύ οξύ κέρας. Ο ιατρός Κτησίας ενδιαφερόταν για τις ιδιότητες του κέρατός του ως αντιδότου για τα δηλητήρια και τον ονομάζει λευκό όνο.
Ο Πλίνιος ο πρεσβύτερος τον αναφέρει στο έργο του «Φυσική ιστορία», ο Αιλιανός στην μελέτη του για τα ζώα και ο Αριστοτέλης στο έργο του «Περί των ζώων ιστορίων» εις το στίχο …b,.. «μονοκέρατα δε και μώνυχα ολίγα, οίον ο ινδικός όνος» και εις το στίχο …b,.. «μονόκερων δε και δίχηλον όρυξ» . Οι τρεις τελευταίοι τον ονομάζουν ινδικό  όνο [τόπος προέλευσης η Ινδία], και ότι μοιάζει με άλογο, με σώμα λευκό, κεφαλή ερυθρά και κυανούς οφθαλμούς, ήταν δε ζώο ρωμαλέο, ευκίνητο και υπερήφανο. Επίσης αναφέρονται εις τα Ορφικά εις τα αποσπάσματα …, ο Πλούταρχος εις το έργο του «Περικλής» εις τον στίχο . «κριού μονοκέρω κεφαλήν εξ αγρού τω Περικλεί κομισθήναι». Και ο Αρχίλοχος ο ιαμβογράφος εις το … γράφει «ο έχων εν μονον κέρας, κόρνο, ο μονοκέρατος».
  Ο Ρωμαίος συγγραφέας Πλίνιος εις το σύγγραμά του «Naturalis Historia» [Φυσική Ιστορία] ακολουθεί τον Αριστοτέλη σχεδόν σε όλα, με τη διαφορά ότι πρόσθεσε πολλές ιστορίες, ενώ παράλληλα δανείστηκε πολλά στοιχεία από τον Κτησία. Έτσι, εις τον Πλίνιο κυριαρχεί το μαγικό στοιχείο. Σύμφωνα με τον Αιλιανό, έναν άλλο Ρωμαίο συγγραφέα, και το σύγγραμμα του «De Natura Animalium» [Η φύση των ζώων], τα ζώα υπήρχαν για να μαθαίνουν οι άνθρωποι μέσα από αυτά. Γι’ αυτό το λόγο, οι ιδέες του είχαν μεγάλη απήχηση την εποχή του Μεσαίωνος και της Αναγεννήσεως, τότε που ήταν κυρίαρχη η τάση ηθικολογίας. Και εκείνος γνωρίζει ζώα μονόκερα στην Ινδία: Επιφανείς άρχοντες χρησιμοποιούσαν αυτό το κέρατο για να κατασκευάσουν κύπελα που τους προστάτευαν από ανίατες αρρώστιες. Ένας από τους λίγους που τον είδαν από κοντά, ήταν ο Απολλώνιος του Τυανέως, ένας αινιγματικός φιλόσοφος και ταξιδευτής του πρώτου αιώνα μ.Χ., σε ταξίδι του στην Ινδία.
  Αλλά και το 400 π.Χ, ο Έλληνας ιατρός Κτησίας, ο οποίος ζούσε και εργάζετο εις την αυλή του Πέρσου βασιλέως Δαρείου του Β αλλά και του Αρταξέρξου, περιγράφει εις το έργο του «Ινδικά» ένα είδος άγριου αλόγου με ιδιόμορφα χαρακτηριστικά: Λευκό σώμα και κόκκινο κεφάλι με σκούρα μπλε μάτια, από όπου ξεκινούσε ένα κέρατο με μήκος 1 πόδι και 6 ίντσες, με λευκή βάση, μαύρη μέση και κόκκινη κορυφή. Τα κύπελα που έφτιαχναν από αυτό, εξουδετέρωναν κάθε δηλητήριο, και ο χρήστης τους προστατεύετο από κρίσεις επιληψίας. Το ζώο αυτό ήτο γρήγορο και δυνατό, κανένα άλλο πλάσμα δεν μπορούσε να το συναγωνιστεί.
  Αλλά και ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Γάιος Ιούλιος Καίσαρας αναφέρει εις το έργο του «Bellum Gallicum»  περίπου το 50 π.Χ γράφει : «..μοιάζει με ελάφι με ένα μόνο κέρατο, εις την μέση του μετώπου, ευρισκόμενο μεταξύ των οφθαλμών. Το κέρατο αυτό είναι μεγαλύτερο και πιο ίσιο από οποιοδήποτε άλλο γνωρίζουμε...».
  Έχουμε επίσης αναφορά εις την Παλαιά Διαθήκη,  εις τους Ψαλμούς του Δαβίδ εις το ..[..], .. σώσον  με... από Κεράτων μονοκερώτων την ταπείνωσίν μου, επίσης εις τους στίχους ..[], . λέγει : και ο ηγαπημένος ως υιός μονοκερώτων. Ακόμα αναφορά έχουμε στον Κοσμ. …D ο οποίος λέγει : τούτο το ζώον καλείται μονόκερως, φασί δε περί αυτού ότι φοβερόν εστί και ακαταμάχητον εν τω κέρατι έχον την όλην ισχύν. Επίσης αναφορές για μονοκέρατους ίππους έχει κάμνει και ο Άγιος Μάμας. Αναφέρεται επίσης και εις τις παραδόσεις των λαών της δύσεως και της ανατολής. 
  Είχε σώμα ίππου, πόδια αντιλόπης, ουρά λιονταριού και υπογένειο τράγου. 
  Σύμβολο της αγνότητος, ο οποίος όταν έβλεπε μια παρθένα, λέγεται, ότι έτρεχε να την συναντήσει και να αποκοιμηθεί εις την αγκαλιά της.
  Άγριος εις την πάλη για την ελευθερία του αλλά κατά κανόνα απίστευτα ήμερος, ο Μονόκερως είναι το μοντέλο εκείνων που πιστεύουν ότι η ελευθερία δεν χρειάζεται να κερδίζεται πάντα και μόνο εις βάρος άλλων, και ως σύμβολο είναι ζωντανός σήμερα όσο πάντα Το πλάσμα αυτό είναι φύλακας του δένδρου της ζωής. Οι μονόκεροι αντιπροσώπευαν αρετές όπως η αγνότητα και ειλικρίνεια. Ως σύμβολο της Σελήνης το πλάσμα αυτό ανήκε εις την Θεά  Αρτέμιδα.
  Κατά τον μεσαίωνα, εις το ζώο αυτό αποδίδοντο  θαυματουργές ιδιότητες. Αναφέρονται δε περιπτώσεις όπου κέρας [κέρατο] του μονοκέρατος επωλήθησαν σε πολύ ψηλές τιμές.   
  Συμβόλιζε την δύναμη και την παρθενία και αποτέλεσε έμβλημα οικοσήμων πολλών ευγενών. Λέγεται ότι το κέρας άρχιζε να το βγάζει σε ηλικία 50 ετών και ότι ζούσε 1.000 χρόνια, ή είναι αθάνατο.
  Οι βασιλιάδες τοποθετούσαν συχνά εις το τραπέζι κέρας μονόκερου, για να προστατευθούν από τα δηλητηριώδη τρόφιμα και ποτά, και έως ότου η επανάσταση ανέτρεψε την μοναρχία το 1789, τα σκεύη φαγητού που χρησιμοποιούντο από τους Γάλλους βασιλιάδες ήσαν φτιαγμένα από το κέρας μονόκερου, για να αδρανήσουν όποιο τυχόν δηλητήριο είχε αναμιχθεί εις τα τρόφιμα από επίδοξους δολοφόνους.
  Οι βασιλείς έβαζαν να πιάνουν τους Μονόκερους και από το κερατό τους κατασκεύαζαν πιάτα,  φλυτζάνια και εργαλεία και επιστεύετο ότι τοποθετώντας τα φαγητά εντός αυτών καθιστούσε όλα τα δηλητήρια αβλαβές και ακίνδυνα.
  Το συκώτι του εχρησιμοποιείτο ως θεραπεία για λεπρούς και οι ζώνες ή τα παπούτσια που έφτιαχναν από το δέρμα του έρριχνε τον πυρετό σ αυτόν ο οποίος τα φορούσε. Ακόμα και η σκόνη του κεράτου εθεωρείτο ότι θεράπευε αρκετές ασθένειες.
  Οι Μονόκεροι αναφέρονται εις το βιογραφικό του αγίου Μάμα.  Ο άγιος Μάμας είχε χριστιανούς γονείς που κατάγοντο από την Γάγγρα της Παφλαγονίας, όπου εις τα χρόνια του Αυρηλιανού αυτοκράτορος μεταφέρονται εις την Καισάρεια όπου φυλακίζονται και μετά πεθαίνουν. Η ετοιμόγεννη μητέρα του μάρτυρα φέρνει εις τον κόσμο τον Μάμα πριν ξεψυχίσει. Το νεογέννητο δίνεται σε μια πλούσια χήρα την Αμμία να το αναθρέψει, αυτή η οποία τον ονόμασε Μάμα. Μετά τον θάνατο της μητριάς του αποκτά την μεγάλη της περιουσία.
  Διώκεται εις τον διωγμό του Αυρηλιανού όπου μετά από βασανιστήρια πεθαίνει την 2α Σεπτεμβρίου. Τα χαρακτηριστικά του μάρτυρα ήσαν : βοσκός εις τα βουνά όπου οι ελαφίνες του προσφέρουν το γάλα τους. Μένει βοσκός όπου γίνεται και υπερφυσικός πολλές φορές, ενώ και οι ελαφίνες που είναι δίπλα του παίρνουν μορφές ποικίλων ζώων. Ασκήτεψε δώδεκα ετών εις τα όρη της Καισαρείας. Όπου εκτός από τις ελαφίνες, λιοντάρια, αρκούδες, λύκους, μονόκερους, αγρίους βούβαλους και πάρα πολλά άλλα είδη αγρίων ζώων ημερεύουν και γονατίζουν εμπρός του όπως συνέβαινε εις τον Ορφέα.
  Υπάρχει και ένας μύθος ο οποίος λέγει ότι ο Βουκεφάλας, το μεγαλοπρεπές άλογο του Αλεξάνδρου να είναι ο μυθικός μονόκερως. Μάλιστα, εις το Badakshan υπήρχαν οι απόγονοι του Βουκεφάλα, άλογα που όλα είχαν ένα κέρατο εις το μέτωπό τους. Ο ιδιοκτήτης τους, όμως, αρνείτο να παραχωρήσει κάποια από τα άλογα εις το βασιλέα του κι εκείνος τον σκότωσε. Τότε η γυναίκα του, για να εκδικηθεί το βασιλέα της, σκότωσε όλα τα άλογα. Κι έτσι εξαφανίστηκαν οι μονόκεροι.
  Σήμερα θεωρείται ότι δεν υπάρχει αλλά εις το διαδίκτυο υπάρχει βίντεο όπου καταγράφει μονόκερω, εις την πλαγιά ενός δάσους και από τις αναφορές ειδικών δεν είναι μοντάζ, αυτό ευρίσκεται εις την κάτωθι ιστοσελίδα :    [ http://www.metacafe.com/watch/777544/the_last_unicorn_das_letzte_einhorn/   
Einhorn,Unicorn,Unicorn1, Schweiz,Nationalpark,Weisses,Pferd,Unglaublich,Naturur]
Υπάρχει και μύθος όπου λέγει οτι καταστερώθηκε ο Μονόκερως.
κάτωθι ο αστερισμός του :



Η βιβλιογραφία αποκρύπτεται, επειδή αναπαράχθηκαν άρθρα του συγγραφέως άνευ αναφοράς του ονόματός του, της ιστοσελίδος αλλά και του βιβλίου του συγγραφέως Ομήρου Ερμείδη με τον τίτλο «Αναμνήσεις από το μέλλον του χθες» 2019.
http://pirforosellin.blogspot.gr/   -  Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος (link). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου