Πέμπτη 16 Ιουνίου 2016

Τα γιγαντιαία πολεμικά πλοία των Eπιγόνων 3ος αιώνας π.Χ.

[η φωτογραφία προέρχεται από την ακόλουθη ιστοσελίδα :http://www.hellinon.net/Ploia.htm] 


Σε κάθε εποχή υπάρχει και κάποιος τύπος πλοίου που προσφέρει το στρατηγικό πλεονέκτημα και την υπεροχή στον ναυτικό αγώνα, όπως για παράδειγμα η τριήρης στην αρχαιότητα και το αεροπλανοφόρο στην σύγχρονη εποχή. Αυτή η οικογένεια σκαφών έχει τις ρίζες της βαθιά στο παρελθόν, στον 3ο αιώνα π.Χ., όπου οι διάδοχοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου ξεκίνησαν, σε έναν άνευ προηγουμένου ανταγωνισμό, την ναυπήγηση τεράστιων πλωτών φρουρίων. 




Η αρχή έγινε το 315 π.Χ., όταν ο Αντίγονος ο Γονατάς θέλησε να εμπλουτίσει το στόλο του με τετρήρεις και πεντήρεις, πλοία που κατασκευάσθηκαν για πρώτη φορά το 339 π.Χ. στο επιστημονικό κέντρο του τυράννου των Συρακουσών Διονυσίου. 



Την επίβλεψη ανέλαβε ο γιός του Αντίγονου, Δημήτριος ο Πολιορκητής, ο οποίος άρχισε σταδιακά να πειραματίζετε στην κατασκευή πλοίων με αυξημένες σειρές κουπιών ή κωπηλατών.. 



Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να κατασκευαστούν  πλοία με αυξανόμενο αριθμό σειρών: εξήρεις, επτήρεις, οκτήρεις, εννήρεις, δεκήρεις, ενδεκήρεις.
  Το 301π.Χ. κατασκευάσθηκε μια γιγαντιαία δεκατριήρεις, με πλήρωμα 1800 ανδρών. Ακολούθως κατασκευάστηκαν μια δεκαπεντήρης και μια δεκαεξήρης. 



Τα σκάφη αυτά πρέπει να ήταν πολύ αποτελεσματικά παρά τις μεγάλες διαστάσεις τους, καθώς πολύ σύντομα όλοι οι Επίγονοι μιμήθηκαν τον Δημήτριο. 



Έτσι το 285 π.Χ. οι Πτολεμαίοι διέθεταν δεκατριήρεις, ενώ ο Λυσίμαχος μια δεκαεξήρη.Οι Πτολεμαίοι , μεγαλομανείς και υπερβολικοί προχώρησαν ένα βήμα παρακάτω.Ο Πτολεμαίος Β΄ο Φιλάδελφος ναυπήγησε μια εικοσήρη και ένα ζεύγος τριακοντήρεων, ενώ ο εγγονός του ο Πτολεμαίος  Δ΄ ο Φιλοπάτωρ (221-205π.Χ.) ναυπήγησε μια τεσσαρακοντήρη ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο. 



Το σκάφος αυτό σύμφωνα με τις περιγραφές του Πλουτάρχου και του Καλλιξένου του Αθηναίου, αποτελείτο από δυο κήτη και είχε μήκος 128 μέτρα. Επανδρωνόταν με 4000 κωπηλάτες και 400 ναύτες, ενώ μετέφερε και 2850 οπλίτες (συνολικά δηλαδή είχε δύναμη 7250 ανδρών). 



Το τεράστιο μέγεθος των σκαφών αυτών τα καθιστούσε αργοκίνητα. Το επιθετικό τους όπλο ήταν η προσβολή του εχθρού από μακριά. Οι μεγάλες επιφάνειες που σχημάτιζαν τα ενωμένα επίπεδα των κητών αποτελούν ιδανικές βάσεις για τα προηγμένα βλητικά μηχανήματα της εποχής. Τα σκάφη πλέον δεν αποτελούν από μόνα τους ένα όπλο, αλλά τους φορείς μεταφοράς οπλικών συστημάτων μεγάλου βεληνεκούς. 



Τα μεγέθη αυτά με τις πολλαπλές σειρές κουπιών φαντάζουν εξωπραγματικά και είναι εμφανές ότι υπάρχει κάποια παρερμηνεία σχετική με τις σημασίες των πλοίων. Ναυπηγικά σχέδια αυτών των γιγαντιαίων σκαφών δεν υπάρχουν πέρα από μια τοιχογραφία ενός πλοίου με τρεις σειρές κουπιών, που άνηκε στον Πτολεμαίο Β΄τον Φιλάδελφο και ονομαζόταν Ίσις. 



Σιγά σιγά οι συνθήκες άλλαξαν και απαιτούσαν πλέον την παρουσία ευέλικτων σκαφών και σε συνδυασμό με το υπέρογκο κόστος παραγωγής, οδήγησαν τα υπερμεγέθη πλοία σε παραγκωνισμό και εξαφάνιση. Από το 100π.Χ και μετά δεν υπάρχει καμία αναφορά σε αυτά τα σκάφη. 



Ανάλογα σκάφη θα εμφανιστούν ξανά  με την μορφή του φορέως του πιο σύγχρονου οπλικού συστήματος, του αεροπλανοφόρου. Ένα αεροπλανοφόρο, που ως στρατηγικό δόγμα και μέγεθος κατασκευής, υλοποιήθηκε για πρώτη φορά από τους Επιγόνους, με τα γιγαντιαία πολεμικά πλοία που κατασκεύασαν.



ΠΗΓΗ:Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ







http://pirforosellin.blogspot.gr/  -  Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου