Κυριακή 7 Ιουνίου 2015

Μοναδική στον κόσμο αρχαία παράσταση χορδιστή σε αγγείο από την Ερέτρια, στο... Λούβρο! ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΕΚΑΚΗ





Γυναίκα μουσικός χορδίζει λύρα. Λεπτομέρεια παραστάσεως από αττικό λευκό κύπελλο, του 470-460 π.Χ., του "ζωγράφου του Ησιόδου", που βρέθηκε στην Ερέτρια και εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου.



  Μοναδική στον κόσμο αρχαία παράσταση χορδιστή σε αγγείο από την Ερέτρια, στο... Λούβρο! 

Ένα σπάνιο, ίσως μοναδικό, και πάντως άγνωστο στο ευρύ κοινό, αλλά και τους επισκέπτας του περίφημου Μουσείου του Λούβρου, παραμένει ένα αρχαίο ελληνικό αγγείο, που έχει βρεθεί στην Ερέτρια Ευβοίας, και απεικονίζει μουσικό - και μάλιστα γυναίκα - να κουρδίζει (χορδίζει) μια λύρα! Είναι ο πρώτος - και ίσως ο μόνος - αρχαίος χορδιστής μουσικού οργάνου που απεικονίζεται! «Πρέπει να χορδίζει την όρθια λύρα, για να μπορεί να γυρίζει τα στροφάλια και να ρυθμίζει την τάση των χορδών. Την ξαπλωτή λύρα θα την έφερε έτοιμη από το σπίτι της και την έχει πιθανώς για αναφορά», γνωμάτευσε ο Θραξ καθηγητής Μουσικής Ακουστικής Πληροφορικής, Χ. Σπυρίδης(*), όταν είδε την παράσταση! Και συνέχισε: «Σήμερα έχομε τα ηλεκτρονικά κουρτιστήρια αντ' αυτής. Εικάζω ότι εκείνο το
μαύρο επί του οποίου είναι ξαπλωμένη η λύρα πρέπει να είναι κάτι που ενισχύει τον ήχο της ξαπλωμένης λύρας. Αν ήταν μαξιλάρι, αυτό με το περιεχόμενό του θα απορροφούσε τον ήχο και θα τον καθιστούσε αδύναμο. Ίσως είναι είδος ασκού, σε ρόλο αντηχείου, που συντονιζόμενος ο εγκεκλεισμένος αέρας του, να ενισχύει τον ήχο της εκάστοτε παλλομένης χορδής της ξαπλωτής λύρας»! Όπως και να έχει το πράγμα, η παράσταση σε αυτό το έργο είναι αξιολογότατη!                                                                                                                     Το πρώτο ερώτημα είναι το εξής: Το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, γνωρίζει αυτήν την μοναδική παράσταση; Εάν ναι, γιατί δεν έχει φροντίσει να υπάρχει η παράσταση σε όλα τα βιβλία Μουσικής των παιδιών μας, και σε όλα τα Ωδεία; Εάν, όχι, τότε ποιο είναι το έργο του, αν όχι η ανάδειξις του ελληνικού Πολιτισμού; Το υπ. Πολιτισμού της Ελλάδος, έχει ενδιαφερθεί να μάθει... πώς βρέθηκε το αρχαίο αυτό αγγείο στο... Λούβρο; Έχει κάνει ενέργειες να επιστρέψει στην πατρίδα του; Και τώρα που το μαθαίνει, τι ενέργειες θα κάνει από αύριο; Και ερώτημα δεύτερον: Γνωρίζουν στον Λούβρο την μοναδικότητα αυτής της παραστάσεως; Εάν ναι, γιατί δεν την διατυμπανίζουν, δεν την διαφημίζουν; Εάν όχι, γιατί την αποκρύπτουν, δεν την μελετούν, δεν την ανακοινώνουν; Υποτίθεται πως ένα από τα επιχειρήματα των ξένων, που κρατούν κλεμμένα αρχαία ελληνικά έργα τέχνης, είναι πως με το να τα εκθέτουν, τα κάνουν ευρύτερα γνωστά. Αναρωτιέμαι, λοιπόν, τι έχει κάνει το Μουσείο του Λούβρου για να κάνει ευρύτερα γνωστή αυτήν την μοναδική αρχαία παράσταση, που δείχνει τον υψηλότατο βαθμό μουσικότητος των αρχαίων Ελλήνων; Βλέπετε, τα πράγματα, πολλές φορές αντί να τα εκθέτεις, σε εκθέτουν... (*) Ο κ. Χαράλαμπος Χ. Σπυρίδης είναι καθ. Μουσικής Ακουστικής, Πληροφορικής, δ/ντής Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής Τεχνολογίας, δ/ντής Τομέως Τεχνολογίας Ήχου, Μουσικοπαιδαγωγικής και Βυζαντινής Μουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κοσμήτωρ της Διεθνούς Επιστημονικής Εταιρείας της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας.

Πηγή: http://www.xronos.gr/detail.php?ID=97176



http://pirforosellin.blogspot.gr/  -  Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου