Μουσείο - καύχημα του ελληνικού κλέους κι ανάδειξης των μοναδικών ευρημάτων της Βόρειας Ελλάδας 25.10.2014 Στημένο στην σύγχρονη μινιμαλιστική αντίληψη πρέπει να το επισκεφθεί κάθε Έλληνας Ρεπορτάζ Σταύρος Φανφάνης Γυρίσαμε με γεμάτοι εικόνες, με ένα αίσθημα περηφάνιας ότι όταν θέλουμε μπορούμε να κάνουμε πράγματα, όπως το νέο μουσείο της Πέλλας μ΄ ένα πλήθος ευρημάτων παρουσιασμένων με τον καλύτερο τρόπο.
Ένα μουσείο καύχημα της σύγχρονης αντίληψης γεννιέται στο χώρο της Πέλλας σε άμεση επαφή με τον αρχαιολογικό χώρο και σε υποδέχεται δημιουργώντας εκστατικά συναισθήματα. Λιτές γραμμές, όγκοι που αναδεικνύονται στο χώρο στη διχρωμία του άσπρου μαύρου και τα ευρήματα που σε υποδέχονται λες και κινείσαι σε μια αρχαία κατοικία.
Ο αρχιτέκτονας κατασκευαστής Έλληνας, το προσωπικό ευγενέστατο αν και όπως μας εξομολογήθηκε μια κοπελιά ήταν η τελευταία μέρα της κι απολύεται λέγοντας ότι θα της λείψει ο χώρος και όλο αυτό που έζησε. Κυριακή μεσημέρι βλέπουμε το ενημερωτικό βίντεο και ξεκινάμε το ταξίδι της περιπλάνησης στο χώρο και στον χρόνο. «Πρωταγωνιστικό ρόλο στο κτίριο διαδραματίζει το ορθογώνιο αίθριο, που παραπέμπει στην κεντρική περίστυλη αυλή των οικιών της Πέλλας.
Εκεί φωτογραφίζουμε αρχιτεκτονικά μέλη, επιτύμβιες και αναθηματικές στήλες, γλυπτά. Το μοναδικό γκρουπ που κινείται μαζί μας μια παρέα από την Καβάλα Διακρίνουμε την παρουσία της ολυμπιονίκη Άννας Βερούλη. Η ξεναγός λεπτομερής εστιάζει σε χαρακτηριστικά σημεία της έκθεσης των 2.500 τ.μ. και των πέντε θεματικών ενοτήτων. Η κεφαλή του Μέγα Αλέξανδρου μαρμάρινη που βρέθηκε στην περιοχή των Γιαννιτσών υποδέχεται τον επισκέπτη, ενώ σε ένα τεράστιο χώρο αποτυπώνεται στον χάρτη η εκστρατεία του στον αρχαίο κόσμο. Έργα σύγχρονων ζωγράφων εμπνευσμένα από τον Μακεδόνα βασιλιά εκτίθενται στον διάδρομο που οδηγεί στο εσωτερικό του μουσείου. Ο χώρος με το που περνάς την είσοδο σε καθηλώνει. Η διάταξή του ευρηματική. Η καθημερινότητα των κατοίκων και τα ψηφιδωτά δάπεδα άρτια διατηρημένα των οικιών του Διονύσου και της Ελένης, αλλά και η αποκατεστημένη διακόσμηση τοίχου της αίθουσας συμποσίων της οικίας των Κονιαμάτων κλέβουν την ματιά μας. Στη συνέχεια τα νομίσματα από τις εμπορικές συναλλαγές, οι πήλινες λήκυθοι, αγαλματίδια που βρέθηκαν στον χώρο της Πέλλας σε έξυπνες προθήκες με τον φωτισμό που αναδεικνύει την κάθε λεπτομέρεια. Στην ενότητα της θρησκείας τα ψηφιδωτά από το ιερό του Δάρρωνα, αλλά και σαρκοφάγοι μικρού παιδιού θαμμένου σε πήλινο κιούπι και ενήλικου με το σκελετό. Εκεί ο επισκέπτης θα δει μια ποικιλία κτερισμάτων, φτερωτών αγαλματιδίων κι άλλων αντικειμένων που συνόδευαν το νεκρό. Μέσα από έναν ανηφορικό διάδρομο καταλήγουμε στην τελευταία ενότητα, την αίθουσα του ανακτόρου που σου προσφέρει οπτική επαφή τόσο με τις προηγούμενες εκθεσιακές ενότητες, όσο και με τον αρχαιολογικό χώρο. Στην ενότητα αυτή παρέχονται στοιχεία για τη μορφή και τη λειτουργία του ανακτορικού συγκροτήματος, καθώς και για την προσωπικότητα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2015 πάντως οι επισκέπτες θα έχουν την χαρά να δουν την μοναδική έκθεση στον εξώστη που φιλοξενείται με τους μακεδονικούς θησαυρούς της Πέλλας. Περισσότεροι από 500 θησαυροί της μακεδονικής γης, ευρήματα της αρχαιολογικής έρευνας των τελευταίων 25 χρόνων, παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό σε μεγάλη περιοδική έκθεση στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας. Εντυπωσιακά ολόχρυσα στεφάνια, χρυσές μάσκες, κοσμήματα, χρυσοποίκιλτα όπλα, μοναδικά γλυπτά, μετάλλινα, αλαβάστρινα και πήλινα αγγεία και πολλά ακόμη ευρήματα από τις πολύχρυσες νεκροπόλεις των Αιγών και του Αρχοντικού που ήταν ο προκάτοχος της Πέλλας στα αρχαϊκά χρόνια εκτίθενται εκεί. Κάποια από τα αντικείμενα της νέας έκθεσης κατέκτησαν το ευρωπαϊκό κοινό σε δύο μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού, σε Παρίσι και Οξφόρδη, ενώ τώρα εκτίθενται στη γενέτειρά τους, μαζί με πολλούς άλλους θησαυρούς που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Από τα πιο εντυπωσιακά εκθέματα η βασίλισσα και πρωθιέρεια των Μακεδόνων, με το σύνολο των χρυσών κοσμημάτων και των χρυσών ελασμάτων που διακοσμούσαν τη φορεσιά της η περίφημη «Δέσποινα των Αιγών», σύζυγος του Αμύντα Α΄ (530 - 495 π.Χ.). Δίπλα της οι χρυσοφόροι πολεμιστές του Αρχοντικού με τις εντυπωσιακές πανοπλίες και τις μυστηριώδεις χρυσές νεκρικές μάσκες που φορούν αυτοί και οι γυναίκες τους, μαρτυρίες αδιάψευστες της ηγετικής τους θέσης. "Το μουσείο ήρθε γύρω από τα μνημεία και έγινε ένα μουσείο διαφορετικό από τα συνηθισμένα, ένα μουσείο - μαυσωλείο αφιερωμένο στη μνήμη συγκεκριμένων ανθρώπων, ιστορικών προσώπων γνωστών και διάσημων, που η ζωή και το έργο τους είναι οικεία στον επισκέπτη από τα βιβλία της Ιστορίας" σημειώνει η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της ΙΖ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων που έγραψε οδηγό του Μουσείου των Αιγών και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καπόν. Αξίζει να το αποκτήσετε για να έχετε μια εξειδικευμένη και σφαιρική εικόνα του χώρου και της σημασίας των ευρημάτων.
Πηγή: http://www.xronos.gr/detail.php?ID=94946
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου