Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2022

η Γοργόνα [λαϊκή ονομασία] ή η Γοργώ [ονομασία παρ’ αρχαίοις] ή η Γοργών [ονομασία παρ’ αρχαίοις] ή η Γοργόνη [λαϊκή ονομασία] ή [ονομασία της Γοργούς κατά τον Ηρωδιανό]



  Οι Γοργόνες ήσαν θυγατέρες της Κητούς και του Φόρκυος. Αναφέρονται από τον Αισχύλο εις το έργο του «Προμηθεύς» εις τον στίχο 755 : «δρακοντόμαλλοι Γοργόνες βροτοστυγείς». Από τον Ευριπίδη εις το έργο του «Βάκχαι» εις τον στίχο 990 : «λέαινας δε τινός όδ’ η Γοργόνων Λιβυσσάν γένος». Από τον Όμηρο εις την «Ιλιάδα» εις το Θ κεφάλαιο και εις τον στίχο 349 : «Γοργοῦς ὄμματ᾽ ἔχων ἠδὲ βροτολοιγοῦ Ἄρηος», επίσης ο Ευριπίδης εις το έργο του «Ορέστης» εις τον στίχο 1251 : «το Γοργούς δ’ ου κάτοιδ’ εγώ κάρα» όπως επίσης εις έργο του «Ρήσος» και εις τον στίχο 306 : «Γοργών δ’ ως απ’ αιγίδος θεάς» όπως και εις τον στίχο 456 :
«ου γαρ το λαιμότμητον εισοράς κάρα Γοργόνος;» αλλά και εις έργο του «Βάκχαι» και εις τον στίχο 990 : «λέαινες δε τινος οδ’ η Γοργόνων Λιβυσσάν γένος». Τέλος και ο Αισχύλος εις το έργο του «Προμηθεύς»  και εις τον στίχο 799 : «δρακοντόμαλλοι Γοργόνες βροτοστυγείς». 
  Η Γοργώ ήτο θυγατέρα της Γαίας και κατά την γιγαντομαχία βοήθησε τους γίγαντες εναντίον των Ολυμπίων θεών. Φόνευσε δε αυτήν η Αθηνά, όπως μας πληροφορεί ο Ευριπίδης εις το έργο του «Ίων», εις τον στίχο 989.
  Ο Ησίοδος μας αναφέρει ότι οι γοργόνες είναι τρεις, και είναι : την Σθεινώ, την Ευρυάλη θυγατέρα του Φόρκεως και της Κητούς, γονείς του Ωρίωνος, την Μέδουσα, θυγατέρα του Φόρκεως και της Κητούς, γονείς του Πηγάσου, και την Σθενώ θυγατέρα του Φόρκεως και της Κητούς.
Οι Φορκίδες είναι οι θυγατέρες του Φόρκου ή Φορκύονος, εκ των οποίων οι δυο πρώτες ήσαν αθάνατες η δε τρίτη θνητή.  
  Η πρώτη είναι η Σθενώ, η οποία συμβόλιζε τη δύναμη της θαλάσσης και δεν αναφέρεται σε κανένα προσωπικό της μύθο. Η δεύτερη η Ευρυάλη (Ευρυάλη εκ του ευρύς + άλς, όπου άλς σημαίνει η πλατιά θάλασσα), η οποία και αυτή δεν αναφέρεται σε κανένα προσωπικό της μύθο.  Η Σθενώ και η Ευρυάλη συμβόλιζαν την δύναμη και την απεραντοσύνη της θαλάσσης. Η τρίτη η θνητή γοργόνα η Μέδουσα (εκ του μέδω=άρχω, βασιλεύω, κυβερνώ, προστατεύω, π. Όμηρο εις την Ιλιάδα Β, και εις τον στίχο 79 : ὦ φίλοι Ἀργείων ἡγήτορες ἠδὲ μέδοντες, αλλά και εις το έργο του «Οδύσσεια» Α, και εις τον στίχο 72 : Φόρκυνος θυγάτηρ ἁλὸς ἀτρυγέτοιο μέδοντος,), εις αυτήν αναφέρονται οι περιισσότεροι μύθοι. Ο χαρακτηρισμός μέδων (μετοχή του ρήματος μέδω) δόθηκε σε πολλές θαλάσσιες θεότητες όπως εις τον Νηρέα, εις τον Πρωτέα, εις τον Τρίτωνα, εις τον Φόρκυ κ.α.
  Η Γοργόνα, η τρίτη η θνητή, η Μέδουσα σε αυτή αναφέρεται ο Απολλόδωρος εις το Β βιλίο του, εις το Β4,2 και Β4,3. Σε αυτό αναφέρει σε αυτήν και την εξόντωσή της από τον Περσέα.
[Β 4,2] βασιλεύων δὲ τῆς Σερίφου Πολυδέκτης ἀδελφὸς Δίκτυος, Δανάης ἐρασθείς, καὶ ἠνδρωμένου Περσέως μὴ δυνάμενος αὐτῇ συνελθεῖν, συνεκάλει τοὺς φίλους, μεθ᾽ ὧν καὶ Περσέα, λέγων ἔρανον συνάγειν ἐπὶ τοὺς Ἱπποδαμείας τῆς Οἰνομάου γάμους. τοῦ δὲ Περσέως εἰπόντος καὶ ἐπὶ τῇ κεφαλῇ τῆς Γοργόνος οὐκ ἀντερεῖν, παρὰ μὲν τῶν λοιπῶν ᾔτησεν ἵππους, παρὰ δὲ τοῦ Περσέως οὐ λαβὼν τοὺς ἵππους, ἐπέταξε τῆς Γοργόνος κομίζειν τὴν κεφαλήν. ὁ δὲ Ἑρμοῦ καὶ Ἀθηνᾶς προκαθηγουμνων ἐπὶ τὰς Φόρκου παραγίνεται θυγατέρας, Ἐνυὼ καὶ Πεφρηδὼ καὶ Δεινώ· ἦσαν δὲ αὗται Κητοῦς τε καὶ Φόρκου, Γοργόνων ἀδελφαί, γραῖαι ἐκ γενετῆς. ἕνα τε ὀφθαλμὸν αἱ τρεῖς καὶ ἕνα ὀδόντα εἶχον, καὶ ταῦτα παρὰ μέρος ἤμειβον ἀλλήλαις. ὧν κυριεύσας ὁ Περσεύς, ὡς ἀπῄτουν, ἔφη δώσειν ἂν ὑφηγήσωνται τὴν ὁδὸν τὴν ἐπὶ τὰς νύμφας φέρουσαν. αὗται δὲ αἱ νύμφαι πτηνὰ εἶχον πέδιλα καὶ τὴν κίβισιν, ἥν φασιν εἶναι πήραν· [Πίνδαρος δὲ καὶ Ἡσίοδος ἐν Ἀσπίδι ἐπὶ τοῦ Περσέως·
πᾶν δὲ μετάφρενον εἶχε <κάρα> δεινοῖο πελώρου
<Γοργοῦς>, ἀμφὶ δέ μιν κίβισις θέε.
                   (Ἡσίοδος Ἀσπὶς Ἡρακλέους 223-4)
εἴρηται δὲ παρὰ τὸ κεῖσθαι ἐκεῖ ἐσθῆτα καὶ τὴν τροφήν.] εἶχον δὲ καὶ τὴν <Ἄϊδος> κυνῆν. ὑφηγησαμένων δὲ τῶν Φορκίδων, ἀποδοὺς τόν τε ὀδόντα καὶ τὸν ὀφθαλμὸν αὐταῖς, καὶ παραγενόμενος πρὸς τὰς νύμφας, καὶ τυχὼν ὧν ἐσπούδαζε, τὴν μὲν κίβισιν περιεβάλετο, τὰ δὲ πέδιλα τοῖς σφυροῖς προσήρμοσε, τὴν δὲ κυνῆν τῇ κεφαλῇ ἐπέθετο. ταύτην ἔχων αὐτὸς μὲν οὓς ἤθελεν ἔβλεπεν, ὑπὸ ἄλλων δὲ οὐχ ἑωρᾶτο. λαβὼν δὲ καὶ παρὰ Ἑρμοῦ ἀδαμαντίνην ἅρπην, πετόμενος εἰς τὸν Ὠκεανὸν ἧκε καὶ κατέλαβε τὰς Γοργόνας κοιμωμένας. ἦσαν δὲ αὗται Σθενὼ Εὐρυάλη Μέδουσα. μόνη δὲ ἦν θνητὴ Μέδουσα· διὰ τοῦτο ἐπὶ τὴν ταύτης κεφαλὴν Περσεὺς ἐπέμφθη. εἶχον δὲ αἱ Γοργόνες κεφαλὰς μὲν περιεσπειραμένας φολίσι δρακόντων, ὀδόντας δὲ μεγάλους ὡς συῶν, καὶ χεῖρας χαλκᾶς, καὶ πτέρυγας χρυσᾶς, δι᾽ ὧν ἐπέτοντο. τοὺς δὲ ἰδόντας λίθους ἐποίουν. ἐπιστὰς οὖν αὐταῖς ὁ Περσεὺς κοιμωμέναις, κατευθυνούσης τὴν χεῖρα Ἀθηνᾶς, ἀπεστραμμένος καὶ βλέπων εἰς ἀσπίδα χαλκῆν, δι᾽ ἧς τὴν εἰκόνα τῆς Γοργόνος ἔβλεπεν, ἐκαρατόμησεν αὐτήν. ἀποτμηθείσης δὲ τῆς κεφαλῆς, ἐκ τῆς Γοργόνος ἐξέθορε Πήγασος πτηνὸς ἵππος, καὶ Χρυσάωρ ὁ Γηρυόνου πατήρ·
[Β 4,3] τούτους δὲ ἐγέννησεν ἐκ Ποσειδῶνος. ὁ μὲν οὖν Περσεὺς ἐνθέμενος εἰς τὴν κίβισιν τὴν κεφαλὴν τῆς Μεδούσης ὀπίσω πάλιν ἐχώρει, αἱ δὲ Γοργόνες ἐκ τῆς κοίτης ἀναστᾶσαι τὸν Περσέα ἐδίωκον, καὶ συνιδεῖν αὐτὸν οὐκ ἠδύναντο διὰ τὴν κυνῆν. ἀπεκρύπτετο γὰρ ὑπ᾽ αὐτῆς.

  Όπως λέγεται η θεά Αθηνά οργίσθηκε επειδή η ωραιοτάτη Μέδουσα συνευρίσκετο με τον Ποσειδώνα εις τον ναό της και την μεταμόρφωσε εις το φρικτό τέρας που εξόντωσε ο Περσέας.
  Κατά μια άλλη παράδοση ζήλευσε η θεά Αθηνά την ωραιοτάτη κώμη της, τα πανέμορφα και πλούσια μαλλιά της ή η Μέδουσα καυχήθηκε ότι έχει ωραιότερα μαλλιά από εκείνα της θεάς Αθηνάς, και εκείνη οργισμένη για αυτό την μεταμόρφωσε εις το φρικτό και αποτρόπαιο τέρας, όπως μας πληροφορεί εδώ ο Αθανάσιος Σταγειρίτης εις την «Ωγυγία» σελίδα 167 – τόμος δ, εκδόσεις Ελεύθερη σκέψη.
  Σε μια άλλη εκδοχή οι γοργόνες θεωρούνται θεότητες σεληνιακές καθώς όλες οι τριαδικές θεότητες ταυτίζοντο με τις τρεις όψεις της Σελήνης.  
 Ο μύθος έχει ως εξής : Ο Περσεύς μαζί με την μητέρα του Δανάη είχαν διασωθεί στην Σέριφο, από τον Δίκτυ, το αδερφό του βασιλέως της νήσου Πολυδέκτου. Αυτός επιθυμούσε την Δανάη, και δια να ξεφορτωθεί το υιό της τον Περσέα, τον έστειλε να επιτελέσει ένα δυσκολώτατο κατόρθωμα. Να του φέρει το κεφάλι της Μέδουσας, μιας από τις Γοργόνες, θυγατέρες του Τυφώνος και της Εχίδνης.
  Οι γοργόνες κατοικούσαν εις τον Ατλαντικό ωκεανό, εκεί όπου υπήρχε παλαιότερα η θρυλική Ατλατίδα. Ο Περσέας καθοδηγούμενος από τον Θεό Ερμή και την Θεά Αθηνά, μετέβει πρώτα και συνάντησε τις Γραίες, αδερφές των Γοργόνων και τους πήρε το μοναδικό μάτι, με την δήλωσή του ότι θα τους το έδινε αφού τον οδηγούσαν να βρει τις νύμφες που είχαν τα πτερωτά πέδιλα, τα μαγικό σάκο και την περικεφαλαία του Άδου. Η τελευταία θα τον καθιστούσε αόρατο όταν θα την φορούσε. Όταν βρήκε τις Νύμφες και πήρε αυτά που είχε ζητήσει, εφοδιάσθηκε επίσης και με ένα δρεπανοειδές μαχαίρι που του έδωσε ο Ερμής και ένα καθρέπτη που του έδωσε η θεά Αθηνά. Μετά πέταξε και έφθασε εις το μέρος όπου κατοικούσαν οι Γοργόνες πλησίον της Ταρτησσού, πανάρχαια ελληνική αποικία εις την νότιο Ισπανία. Εκεί τις βρήκε να κοιμούνται ο Περσέας, και έκοψε το κεφάλι της Μέδουσας, βλέποντας μέσα από τον καθρέπτη της Αθηνάς ώστε να μην απολιθωθεί. Το έβαλε μέσα εις το σακί του, και έφυγε καταδιωκόμενος από τις άλλες γοργόνες που είχαν ξυπνήσει. Δεν μπόρεσαν όμως να του κάνουν κακό διότι φόρεσε την περικεφαλαία του Άδου και είχε γίνει αόρατος. Επέστερεψε εις την Σέριφο μέσω βορείου  Αφρικής, όπου και έσωσε την θυγατέρα του βασιλέως Κηφέως την Ανδρομέδα από ένα θαλάσσιο δράκο. Όπου με το κεφάλι της Μέδουσας απολίθωσε τον δράκο. Εδώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε το καθαρώς ιστορικό στοιχείο του Πλίνιου του πρεσβυτέρου [1ος αιώνας μ.Χ.] ο οποίος βρήκε μεν τραγικό θάνατο εις την Πομπηία λόγω της εκρήξεως του Βεζουβίου [79μ.Χ.] αλλά νωρίτερα γράφοντας το έργο του «Φυσική Ιστορία» εις το ΙΧ,4 αναφέρει ότι είχε δει τον σκελετό του τέρατος προς βορά του οποίου είχε εκτεθεί η Ανδρομέδα και ο οποίος αυτός είχε μεταφερθεί από την Ιόππη της Παλαιστίνης εις την Ρώμη. Η πόλη Ιόππη της Παλαιστίνης, είναι η σημερινή Γιάφφα. Επίσης αναφέρει ο Πλίνιος ότι αντίκρυσε από το σκελετό του θαλασσίου τέρατος που είχε σκοτώσει ο Περσέας και είχε δει και τις αλυσίδες της Ανδρομέδος αναφέρει εις το ίδιο έργο του «Φυσική Ιστορία» εις το V,14.
  Εις την αρχαία Τεγέα διασώζετο ο πλόκαμος της Μεδούσης, τον οποίο περιέφερον οι Τεγεάτες επάνω εις τα τείχη της πόλεως όταν αυτά επολιορκούντο από εχθρούς τους και τους οποίους έτρεπε εις φυγή. Τον πλόκαμο σύμφωνα με την παράδοση είχε δώσει εις τον Ηρακλή η θεά Αθηνά και αυτός τον χάρισε εις την Στερόπη, θυγατέρα του βασιλέως της Τεγέας, Κηφέως [Αρχαία Ελληνικά παράδοξα, κεφάλαιο κζ, σελίδες 67-70 Κωνσυαντίνος Ποταμιάνος – εκδόσεις Ελεύθερη σκέψις].    
  Η Γοργόνα, θαλάσσια θεότης κακοποιός ή αγαθοποιός, ανάλογα την περίσταση. Η Κύνα ήτο η αδερφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όταν το «αθάνατο νερό» που είχε ο Αλέξανδρος μέσα σε γυάλινο δοχείο, αφού σκότωσε τον δράκο που το φύλαγε, εκείνη το έχυσε κατά λάθος σε μια αγριοκρεμμύδα και γι’ αυτό το φυτό αυτό δεν ξεραίνεται ποτέ. Όταν ο Αλέξανδρος το έμαθε την καταράστηκε να γίνει από την μέση και κάτω ψάρι και από την μέση και πάνω να είναι γυναίκα και να πλανάται εις τις θάλασσες. Αυτή όμως έχοντας συναίσθηση για το κακό που του είχε κάνει δεν τον μίσησε απλά ζει εις τις θάλασσες και όταν συναντά ναυτικούς τους ρωτάει αν ζει ο αδερφός της Μέγας Αλέξανδρος, αν αυτοί  απαντήσουν όχι, τότε βουλιάζει το καράβι, αν όμως απαντήσουν ναι τότε τους βοηθάει να πάνε ήρεμα εις τον προορισμό τους.
  Άλλες παραδόσεις αναφέρουν ότι η αδερφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όταν ο αδερφός της ανακάλυψε το αθάνατο νερό, ζήλεψε και το ήπιε εκείνη, με αποτέλεσμα ο Αλέξανδρος να την καταραστεί. Άλλη παράδοση αναφέρει ότι ο Αλέξανδρος της ανέθεσε να βρει το αθάνατο νερό κι εκείνη το βρήκε, καθώς όμως το πήγαινε εις τον αδερφό της, έπεσε, σκορπώντας όλο το νερό. Τότε από τη θλίψη της που ο αδερφός της έχασε εξαιτίας της την αθανασία, προσπάθησε να αυτοκτονήσει, πέφτοντας εις τη θάλασσα. Οι θεοί, όμως, την λυπήθηκαν και την μεταμόρφωσαν σε γοργόνα – μισή γυναίκα, μισή ψάρι.
  Μια άλλη παράδοση θέλει την γοργόνα αδερφή του Μεγάλου Κωνσταντίνου, την οποία την έπνιξε.
  Η λαϊκή παράδοση μας λέει ότι κατά τους μέσους χρόνους η Γοργόνη επιστεύετο ότι είναι θηρίο με μορφή πόρνης. Είχε ολόξανθα ή ολόχρυσα μαλλιά, εις το κεφάλι της είχε φίδια, το δε γυμνό της σώμα ήτο θαυμάσιο σε κάλλος το δε πρόσωπό της προξενούσε τον θάνατο εις όποιον το αντίκρυζε. Όταν τραγουδούσε είχε γλυκύτατη φωνή. Λάγνα όπως ήτο καλούσε σε συνουσία τον λέοντα αλλ’ εκείνος φοβούμενος δεν πλησίαζε, το αυτό έπραττε και ο δράκος που καλούσε μετά. Τέλος με ανθρώπινη φωνή καλούσε άνθρωπο , ο οποίος και μόνος τολμά να πλησιάσει αυτή αφού βυθίσει με αξίωση του, την κεφαλή της εις βόθρο, όπερ και πράττει η Γοργόνη τυφλωμένη από το πάθος της ασέλγειάς της. Ο άνθρωπος πλησιάζει τότε, αλλά αντί να κορέσει το πάθος της, της αποκόπτει το κεφάλι της. Με το οποίο προκαλεί το θάνατο εις κάθε θηρίο, εις το οποίο το δείχνει.   
  Μια άλλη παράδοση λέγει ότι ο Μέγας Αλέξανδρος κατέβηκε εις τον βυθό της θαλάσσης έχοντας μπει εντός ενός «κιβωτίου» η αδερφή του, τρόμαξε και φοβήθηκε μήπως και πνιγεί και έπεσε εις την θάλασσα να τον σώσει. Προσευχήθηκε εις τους θεούς να την βοηθήσουν να βρει τον αδερφό της και μετά να μείνει αιώνια εις την θάλασσα. Έτσι λοιπόν και έγινε. Οι θεοί την έκαμαν μισό ψάρι – μισό άνθρωπο και γυρίζει εις τις θάλασσες. Όσοι την έβλεπαν την ρωτούσαν αν ζούσε ο Μέγας Αλέξανδρος και την καλούσαν εις το καράβι τους. Αυτή όταν άκουγε το όνομα κολυμπούσε πολλές μέρες κοντά εις το καράβι για να τον δει, ώσπου κουραζόταν κι έφευγε.
  Η παράδοση αυτή φαίνεται να συνδέεται με την διήγηση του Ψευδοκαλλισθένους και ειδικά με την παράδοση για την κατάβαση του στρατηλάτου εις τον πυθμένα της θαλάσσης. Αναμφίβολα η εν λόγω παράδοση μεταδόθηκε από τους Έλληνες [Θράκες ή Μακεδόνες] εις τους Βουλγάρους ή προέρχεται από βιαίως εκβουλγαρισθέντες ελληνικούς πληθυσμούς.   
  Η τοποθέτηση της κατοικίας τους εις όλους τους μύθους αναφέρεται ότι ευρίσκεται εις τα δυτικά,  όπως παρατηρεί ο Στράβων. Εις τα «Κύπρια έπη» ως κατοικία τους αναφέρεται η νήσος Σαρπηδών, ενώ κατά τον Πλίνιο τοποθετούνται σε κάποιο σύμπλεγμα νησιών που ονομάζοντο  Γοργάδες, όπου εξ αιτίας της θέσεως αυτής του Πλινίου υπάρχει η άποψη ότι τα ονόματα των τριών γοργόνων δεν είναι τίποτα άλλο παρά τα ονόματα τριών μεγάλων νησιών που ευρίσκονται εις το σύμπλεγμα των Εσπερίδων.
  Ο Ησίοδος μας αναφέρει ότι η Μέδουσα ήτο η μόνη από τις γοργόνες η οποία έσμιξε ερωτικά με τον Ποσειδώνα και άφησε απογόνους.
  Ο Παυσανίας κάμει μια αναφορά σε μια θαλάσσια θεότητα η οποία είναι κατά το ήμισυ γυναίκα και κατά το ήμισυ ψάρι, δηλαδή την ίδια περιγραφή με εκείνη της γοργόνος. Ο Παυσανίας αναφέρεται εις την Ευρυνόμη εις τα «Αρκαδικά» εις το κεφάλαιο XLI και εις τον στίχο 5 :
[5] τὴν δὲ Εὐρυνόμην ὁ μὲν τῶν Φιγαλέων δῆμος ἐπίκλησιν εἶναι πεπίστευκεν Ἀρτέμιδος: ὅσοι δὲ αὐτῶν παρειλήφασιν ὑπομνήματα ἀρχαῖα, θυγατέρα Ὠκεανοῦ φασιν εἶναι τὴν Εὐρυνόμην, ἧς δὴ καὶ Ὅμηρος ἐν Ἰλιάδι ἐποιήσατο μνήμην ὡς ὁμοῦ Θέτιδι ὑποδέξαιτο Ἥφαιστον. ἡμέρᾳ δὲ τῇ αὐτῇ κατὰ ἔτος ἕκαστον τὸ ἱερὸν ἀνοιγνύουσι τῆς Εὐρυνόμης, τὸν δὲ ἄλλον χρόνον οὔ σφισιν ἀνοιγνύναι καθέστηκε:
  Όπως και ο Όμηρος όπου την μνημονεύει εις την «Ιλιάδα» εις το κεφάλαιο Σ και εις τους  στίχους 398 – 400 :
εἰ μή μ᾽ Εὐρυνόμη τε Θέτις θ᾽ ὑπεδέξατο κόλπῳ   398
Εὐρυνόμη θυγάτηρ ἀψορρόου Ὠκεανοῖο.              399
τῇσι παρ᾽ εἰνάετες χάλκευον δαίδαλα πολλά,          400
   Το ιερό της Ευρυνόμης κατ’ έτος μια μόνο ορισμένη ημέρα λειτουργούσε εις την Φιγάλεια ενώ ήτο καθιερωμένο τον υπόλοιπο χρόνο να είναι κλειστό. Την μοναδική αυτή ημέρα όπου ήτο ανοικτό εγίνοντο θυσίες από την πόλη της Φιγάλειας και από ιδιώτες. Δεν συνέπεσε να ευρεθώ (αφηγείται ο Παυσανίας) εις την Φιγαλία την ημέρα της εορτής και δεν είδα το άγαλμα της Ευρυνόμης από τους Φιγαλείς άκουσα όμως πως η ξύλινη λατρευτική εικόνα της θεάς είναι δεμένη με χρυσές αλυσίδες και η οποία έχει μορφή γυναικός ως τους γλουτούς, το κάτω μέρος της έχει την μορφή ψαριού πράγμα που θα ταίριαζε ως γνώρισμα μιας θυγατέρος του Ωκεανού, η οποία ζει μαζί με την Θέτιδα.
   Το αίμα της γοργόνος Μεδούσης ήτο θαυματουργό εις τα χέρια του Ασκληπιού.
Ο μύθος αναφέρει ότι η Αθηνά είχε δώσει εις τον Ασκληπιό το αίμα της Γοργόνος όταν την αποκεφάλισε ο Περσέας . Το αίμα της δεξιάς της φλέβας ήτο τόσο ευεργετικό που με τη βοήθειά του ο Ασκληπιός κατάφερνε να ανασταίνει τους νεκρούς, ενώ αυτό της αριστερής μπορούσε να προκαλέσει το θάνατο [από αυτό μάλιστα πέθανε και ο Χείρωνας, από βέλη που είχαν εμποτιστεί με αυτό το αίμα].
  Ένας άλλος μύθος αναφέρει ότι οι γοργόνες γεννήθηκαν από τις φλεγόμενες γαλέρες των Τρώων, όπου το ξύλο τους έγινε σάρκα και αίμα για τις «πράσινες θυγατέρες της θαλάσσης».
  Ιρλανδικοί μύθοι αναφέρουν ότι οι γοργόνες μεταμορφώθηκαν από παγανιστικές γυναίκες την εποχή του διωγμού των παγανιστών από τον άγιο Πατρίκιο.   
  Άλλοι μύθοι τις παρουσιάζουν να έχουν γεννηθεί από τα πνιγμένα παιδιά κάποιου αγνώστου  Φαραώ εις την Ερυθρά Θάλασσα. Βέβαια παντού έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά : Πολύ όμορφες, με πολύ ωραία φωνή, όπου μπορούν να ξελογιάσουν ένα ναυτικό και να το πνίξουν εις τη θάλασσα ή να ρίξουν ένα ολόκληρο πλοίο εις τα βράχια και να το βυθίσουν
  Άλλοι μύθοι λέγουν ότι η Γοργόνα είναι μία, άλλοι ότι είναι οι γοργόνες πολλές.
  Εις τα χριστιανικά συναξάρια υπάρχουν αναφορές του θαλασσίου δαίμονος της Γοργόνος, διότι πιστεύετε ότι τα «ξωτικά» προκαλούν τις τρικυμίες ή τους καταποντισμούς των πλοίων και :
«Την Τυρινή και των Βαγιώ
Ο διάβολος μπαίνει στο γιαλό».
  Ο κύριος χαρακτήρας των γοργόνων εις τις παραδόσεις των περισσοτέρων λαών είναι ιχθυόμορφες γυναίκες.
  Εις την Αράχωβα της Λειβαδιάς τα «γοργόνια» είναι ωραίοι νέοι που διαμένουν εις τους αγρούς, εις τους αμπελώνες και τα καλλιεργημένα κτήματα. Αγαπούν την εργασία, σκαλίζουν, ποτίζουν, σκάβουν και οργώνουν και αρέσκονται να εις το να βοηθούν τους φιλόπονους και επιμελείς γεωργούς, περί των οποίων όταν θέλουν να επαινέσουν την εργατικότητα και ταχύτητα των οι ντόπιοι λέγουν «δουλεύει σαν Γοργόνι». Εις την νήσο Σύμη η λέξη «Λάουρα» είναι συνώνυμος της Γοργόνος και «Λαουρί ονομάζεται το παιδί το οποίο εις τον ύπνο του τρίζει τα δόντια του. Εις την νήσο Αμοργό ονομάζουν Γοργόνες τις γυναίκες οι οποίες έχουν βάσκανο βλέμμα, ματιάζουν, εις δε την νήσο Κάρπαθο η λέξη Βοργόνα (παραφθορά της λέξεως Γοργόνα) είναι υβριστική για την γυναίκα που ονομάζουν έτσι, ενώ αντίθετα εις την νήσο Χίο ο εραστής προσφωνεί την ερωμένη του γοργόνα (ως χαρακτηριστικό της ομορφιά της και της σαγήνειάς της).
  Η Γοργόνα ευρίσκεται σε πολλά ψηφιδωτά αλλά και σε πολλές τοιχογραφίες μονών, όπως της μονής Σκαφιδιάς εις το ομώνυμο χωριό του νομού Ηλείας.  
  Μια παράδοση λέγει ότι εις την Βεργόνα ή Βεργίνα της Αττάλειας, περιοχή της σημερινής Τουρκίας ζει ένα «θεριό», το οποίο είναι από την κεφαλή μέχρι την μέση γυναίκα με μακριά μαλλιά και από την μέση και κάτω ψάρι, δηλαδή γοργόνα. Αυτή πηγαίνει κοντά εις τα καράβια που περνούν και γίνεται ξέρα και ρίχνει τα μαλλιά της επάνω τους, τα αναποδογυρίζει τα βουλιάζει και τρώγει τους ανθρώπους που είναι μέσα.
  Ο Αθήναιος της Ναυκράτιδος όμως αναφέρει την ύπαρξη μίας Γοργόνος το έτος 107 π.Χ., δηλαδή σε καθαρά ιστορικά χρόνια.
   Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Πλίνιος αναφέρει ότι θεάθηκε κάποιο ανθρωπόμορφο τέρας εις την θάλασσα της χώρας που ευρίσκεται εις τα βόρεια των ακτών, εξερχομένος από τις Ηράκλειες στήλες (Γιβραλτάρ), ενώ κάποιο άλλο ανθρωπόμορφο με ωραιότατο πρόσωπο και σώμα γεμάτο λέπια είχε βγει εις τις ακτές της Πελοπονήσσου όπως φαίνεται μετά από κάποια  θαλασσοταραχή, και το οποίο δεν μπορούσε να πέσει πάλι εις την θάλασσα.  
  Στενοχωρήθηκε για το πάθημά του και έκλαιγε ως άνθρωπος, μέχρις ότου ο Θεόδωρος Γαζής [πληροφορίες αξιόλογες παρέχει ο Αθανάσιος Σταγειρίτης εις τον Γ τόμο εις την σελίδα 312 της «Ωγυγίας». Ο σπουδαίος Έλληνας λόγιος ο Γαζής που μνημονεύεται εις το έργο αυτό γεννήθηκε εις την Θεσσαλονίκη το 1370 και απέθανε το 1475 εις την Ιταλία], ο οποίος είχε βρεθεί εκεί, το βοήθησε και το έριξε πάλι εις την θάλασσα. Ανάλογο ανθρωπόμορφο τέρας είδε και ο Γεώργιος ο Τραπεζούντιος [Έλληνας λόγιος από την Τραπεζούντα, ο οποίος  γεννήθηκε εις το Ηράκλειο της Κρήτης κατά τις αρχές του 15ου αιώνος, και πέθανε εις  την Ρώμη σε βαθιά γεράματα]. 
  Το 1403 έπιασαν εις ακτές της Ολλανδίας μια γυναίκα, η οποία ζούσε διαρκώς εις τη θάλασσα  και ήτο πραγματική γοργόνα. Ωστόσο η γυναίκα αυτή φόρεσε χωρίς δυσκολία γυναικεία φορέματα, και συνήθισε να τρέφεται με ψωμί και γάλα. Μόνο που παρέμεινε άφωνη ως το τέλος της ζωή της [η αναφορά για την Ολλανδία υπάρχει εις την ακόλουθο ιστοσελίδα :  http://www.koutouzis.gr/terata.htm].
  Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε την Παναγία την Γοργόνα όπου την αναφέρει ο Στρατής Μυριβήλης εις το ομώνυμο μυθιστόρημα του [εκδόσεις «Οι φίλοι του Βιβλίου» Αθήναι 1949]. Όπου αναφέρει εις το μυθιστόρημα του για την τοιχογραφία που υπήρχε εις το εκκλησάκι παραθαλασσίου χωριού της Λέσβου την εποχή όπου το έγραφε ο Λέσβιος συγγραφέας. 
   Η τελευταία περίπτωση Γοργόνας, γεννήθηκε εις τη Λαμία το 1984, από την αιμομιξία  πατέρα και θυγατέρος, αλλά δεν έζησε. [http://www.koutouzis.gr/terata.htm].
  Τον Αύγουστο του 2009 εις την πόλη Kiryat Yam, πλησίον της πόλεως της Χάϊφα, εις το Ισραήλ οι μαρτυρίες ανθρώπων οι οποίοι ισχυρίζονται ότι είδαν πολλές γοργόνες, οι οποίες ήσαν τόσες πολλές που οι τοπικές αρχές πρόσφεραν 1 εκατ.δολλάρια σε όποιον κατάφερνε να αποδείξει ότι υπάρχει πράγματι γοργόνα εις την θαλάσσια περιοχή τους. [απόσπασμα αναφοράς εκ της ακολούθου ιστοσελίδος : http://www.pyles.tv/Dictionary/M/Mermaid.aspx]
  Τέλος εν έτει 2013 έρχεται εις το φως της δημοσιότητος, άρθρο όπου μιλάει για επίσημη αναγνώριση και επιβεβαίωση γοργονών από τις υπηρεσίες των Η.Π.Α.
  Δηλαδή επίσημη επιβεβαίωση δια την ύπαρξη γοργονών από τις Η.Π.Α.!
  Η Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA) επιβεβαίωσε ότι υπάρχουν γοργόνες και ότι ο αριθμός τους αυξάνεται... Η NOAA δημοσίευσε το άρθρο εις το περιοδικό «Γεγονότα των Ωκεανών» με τίτλο «Αποδεικτικά στοιχεία για την ύπαρξη Υδάτινου ανθρωποειδούς». Η Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών ανακοίνωσε ότι οι γοργόνες που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά σε έργα ζωγραφικής σε σπήλαια στα τέλη της Παλαιολιθικής (Stone Age) περιόδου περίπου το 30.000 χρόνια π.Χ, υπάρχουν και ζουν εις όλους τους ωκεανούς.

  Η Animal Planet («Πλανήτης ζώο») τηλεόραση μετέδωσε πρόσφατα ένα ειδικό ντοκυμαντέρ με την ονομασία «Γοργόνες». Όπου παρουσιάσθηκε μια μικρή νεκρή γοργόνα. Η εκπρόσωπος της «Εθνικής Υπηρεσίας Ωκεανού», Σάντυ Νίξον είπε εις την τηλεόραση ότι εμπειρογνώμονες οι οποίοι είχαν συγκεντρωθεί εις το νησί της Ταϊτής - Αϊτής και εξέτασαν όλα τα γνωστά στοιχεία που έχουν σχέση με την εμφάνιση γοργόνων, έχουν καταλήξει εις το συμπέρασμα, και δηλώνουν με έμφαση, ότι υπάρχουν υβρίδια που είναι μισός άνθρωπος μέχρι την μέση και μισό ψάρι από την μέση και κάτω και ζουν ειρηνικά μεταξύ μας. Οι γοργόνες λένε οι ειδικοί ότι ζουν εις την πλειοψηφία τους εις τα θερμά νερά της Καραϊβικής και της Μεσογείου, αλλά έχουν εντοπιστεί και εις την περιοχή του Ειρηνικού και Νότιου Ατλαντικού Ωκεανού. Ο Marcus Plumkin, του Πανεπιστημίου της Φλώριδας δήλωσε ότι υπάρχει ένα μεγάλο ενυδρείο εις τις Η.Π.Α. όπου κρατούνται 7 γοργόνες και οι οποίες μελετούνται. Ο πρόεδρος Ομπάμα έχει δει προσωπικά τις γοργόνες αυτές και ήτο αρκετά εντυπωσιασμένος σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου.
[η αναφορά προέρχεται από την ακόλουθο ιστοσελίδα με ημερομηνία αναρτήσεως Δευτέρα 6 Μαΐου του 2013, εις την ενότητα «ΔΙΑΦΟΡΑ-ΠΑΡΑΞΕΝΑ»  Χωρίς σχόλια -
http://thecuriosityofcat.blogspot.gr/2013/05/blog-post_6672.html?spref=fb και αναδημοσίευση από την ακόλουθο ιστοσελίδα : http://diadrastiko.blogspot.gr/]

Απόσπασμα από το έργο του συγγραφέως Ομήρου Ερμείδη , με τον τίτλο «Αναμνήσεις από το μέλλον του χθες»2019 [η βιβλιογραφία αποκρύπτεται δια ευνόητους λόγους, το κείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί εφόσον αναφέρεται ο τίτλος του έργο και το όνομα του συγγραφέως]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου