9
Ἰουλίου 1821. Οἱ μεγάλες σφαγὲς τῆς Κύπρου - Φιλονόη Πόντου
Μετὰ τὴν ἔναρξι τῆς ἐπαναστάσεως στὴν χερσόνησο τοῦ Αἵμου, ὁ σουλτάνος, πρὸ κειμένου νὰ κρατήσῃ τοὺς πληθυσμοὺς σὲ κατάστασιν καταστολῆς, ἐκδίδει διαταγὴ ἀφοπλισμοῦ.
Ἡ διαταγὴ ἀφοπλισμοῦ ἐσήμαινε πὼς σὲ λίγο θὰ ξεκινοῦσαν οἱ σφαγὲς τῶν ἀμάχων.
Σὲ πολλὲς περιοχές, ὅπως στὴν Σμύρνη, στὴν Κωνσταντινούπολι, στὶς Κυδωνίες οἱ ἐπιθέσεις κατὰ τῶν ἀμάχων ξεκινοῦν ἄμεσα. Οἱ σφαγὲς δὲν περιγράφονται.
Ὁ πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Γρηγόριος Ε΄, ἐκτὸς ἀπὸ τὸν ἀπαγχονισμό του, ὑπέστῃ καὶ πολλοὺς εὐτελισμούς, πρὸ κειμένου νὰ τρομοκρατηθοῦν οἱ Ἕλληνες τῆς Κωνσταντινουπόλεως.
Στὴν Κύπρο φθάνοντας ἡ διαταγὴ τοῦ ἀφοπλισμοῦ δίδει ἐμμέσως τὸ μήνυμα στοὺς Κυπρίους. Πρέπει νὰ προστατεύσουν τοὺς ἀμάχους τους. Ἀλλά ἦταν κάτι τέτοιο πραγματοποιήσιμον;
Ἐπὶ κεφαλῆς τῶν ὀθωμανικῶν δυνάμεων στὴν Κύπρο ἦτο ὁ Κιουτσοῦκ Μεχμὲτ πασσᾶς.
Στὶς 3 Μαΐου τοῦ 1821, λαμβάνει ἐνισχύσεις 4.000 ἀνδρῶν, ἀπὸ τὴν Συρία, καὶ διατάσσει ἀφοπλισμὸ ἄμεσο. Δῆλα δὴ σφαγὴ τῶν ἀμάχων καὶ λεηλασία τῶν περιουσιῶν τους.
Ἀμέσως ξεχύνονται μὲ λύσσα στὶς πόλεις καὶ στὰ χωριὰ οἱ ἄνδρες του καὶ λεηλατοῦν, πυρπολοῦν, αἰχμαλωτίζουν, βασανίζουν μὲ τὸ πρόσχημα τοῦ ἀφοπλισμοῦ.
Λίγες ἡμέρες ἀργότερα ἐπιστρέφουν γιὰ νὰ δηλώσουν πὼς τὸ «σφάγιον δὲν εἶχε νύχια», κατὰ τὸν Διονύσιο Κόκκινο. Δῆλα δὴ πὼς ὁ ἀφοπλισμὸς εἶχει ἐπιτευχθῇ.
Ἀπὸ τὴν ἐπιστροφή τους ὅμως καὶ μετὰ ξεκινοῦν οἱ κωμωδίες.
Τεχνητὰ ἐπεισόδια μὲ στόχο τὴν δημιουργία ἐντυπώσεων καὶ τὴν ἀνεύρεσι τῆς ζητουμένης ἀφορμῆς γιὰ νὰ ἐπιτεθοῦν στοὺς Κυπρίους καὶ νὰ τοὺς αἱματοκυλήσουν.
Οἱ ἴδιοι οἱ ὀθωμανοὶ κυκλοφοροῦσαν διάφορες φῆμες καὶ σιγὰ - σιγά, λίγοι - λίγοι, οἱ πρόκριτοι ἄρχισαν νὰ σύρονται στὴν Λευκωσία καὶ νὰ φυλακίζονται, νὰ βασανίζονται ἤ καὶ νὰ δολοφονῶνται. Μεταξύ τους κι ἀρκετοὶ κληρικοί.
Σύμβουλος σὲ ὅλα τὰ παραπάνω, τοῦ Κιουτσοῦκ Μεχμέτ, ὁ Γεώργιος Λασιέρ, Γάλλος.
Οἱ παγίδες ἐστήνοντο ἀναλόγως τῆς στοχεύσεως. Πολὺ γρήγορα ἡ τρομοκρατία ἐξηπλώθῃ στὴν Κύπρο. Πολλοὶ κάτοικοι τῆς Λευκωσίας κατέφυγον στὴν Λάρνακα, ἐλπίζοντας νὰ διαφύγουν τῆς συλλήψεως καὶ τῆς θανατώσεως. Ὅμως οἱ φυλακίσεις, οἱ βασανισμοὶ καὶ οἱ θανατώσεις ἐξακολουθοῦν.
Ὁ Κιουτσοῦκ Μεχμὲτ στέλνει κατάλογο, μὲ ὅσους ὑποτίθεται θεωροῦσε ἐπικινδύνους στὴν Πύλη, προτείνοντας ἐξόντωσι καὶ δήμευσιν τῶν περιουσιῶν τους. Ὅσοι εἶχαν κάποιες μικρὲς ἤ μεγάλες περιουσίες προσετέθησαν στὸν κατάλογο καὶ μάλιστα, αὐτὸς ὁ κατάλογος ἐμεγάλωσε ἀκόμη περισσότερο, ὅταν ἐζητήθῃ ἡ συμβουλὴ τῶν περιφεριακῶν ἀγάδων.
Ἡ ἐπιχείρησις εἶχε στηθῇ θαυμάσια.
Στὶς 9 Ἰουλίου τοῦ 1821, κατόπιν ἀναγνώσεως τῆς ἀποφάσεως τοῦ σουλτάνου, ὁ μητροπολίτης Κυπριανός, μαζὺ μὲ τρεῖς κληρικοὺς ἀκόμη, ἀπηγχονίσθησαν.
Τὴν ἐπομένη, 10 Ἰουλίου, ξεκινᾶ ἡ σφαγή.
Τριάντα ἕξι ἀπὸ τοὺς ἐκεῖ συγκεντρωμένους Ἕλληνες ἐξισλαμίζονται γιὰ νὰ γλυτώσουν.
Οἱ ἀπηγχονισμένοι παραμένουν κρεμασμένοι γιὰ πολλὲς ἡμέρες.
Οἱ σφαγιασθέντες ἐπίσης.
Κάποιοι, ἐλάχιστοι, κατέφυγον στὴν Λάρνακα, ὅπου βρῆκαν βοήθεια καὶ περίθαλψι ἀπὸ τὸν πρόξενο τῆς Γαλλίας, ὁ ὁποῖος, ἐν ἀντιθέσει μὲ τὸν διερμηνέα του Λασιέρ, προσέφερε ἀφειδῶς τὴν προστασία του.
Ἐλάχιστοι ἀπὸ τοὺς προκρίτους διεσώθησαν.
Τὰ μοναστήρια, οἱ οἰκίες καθῶς καὶ κάθε σημεῖον ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ διαθέτῃ κάποιο περιουσιακὸ στοιχεῖον, ἐλεηλατήθησαν.
Οἱ γυναῖκες καὶ τὰ παιδιὰ τῶν δολοφονηθέντων ἐπωλήθησαν ὤς σκλάβοι κι ἐλάχιστοι ἐξ αὐτῶν ἐξηγοράσθησαν ἀν τὶ ἑνὸς ἑκατομμυρίου γροσίων.
Φιλονόη
Πληροφορίες
ἀπὸ τὸν Διονύσιο Κόκκινο, Ἑλληνικὴ Ἐπανάστασις.
Φωτογραφία
http://pirforosellin.blogspot.gr/
- Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον
αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link
). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου