Δευτέρα, 12 Ιουνίου 2017

Περί του Μινωϊκού πολιτισμού - Μέρος 3ον - Minoan culture - Part 3 - there is a translator on the website


ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Η κύρια θεότητα ήταν μια θεά της γονιμότητας, που συνδέθηκε με τα φίδια. Τα ιερά φίδια εμφανίζονται ως πνεύματα φυλάκων των κρητικών σπιτιών. Αυτό συμβαίνει κα στους υπόλοιπους Έλληνες . Αυτή η θεά μητέρα είχε μια σύνθετη παρουσία, που ενσωματώνει όλες τις πτυχές της φύσης. Οι βασικές πτυχές περιέλαβαν τη βλάστηση, τα ζώα, και την οικογένεια. Ο Taylor 

σημειώνει ότι ο χωρισμός αυτών των πτυχών στην ηπειρωτική χώρα άρχισε με τους Μυκηναίους, και οδήγησε τελικά στην εμφάνιση τριών χωριστών θεών: της Δήμητρας, της Άρτεμης και της Αθηνάς. Για τους Μινωίτες ο χωρισμός δεν ήταν σαφής. Μπορούμε τελικά να φτάσουμε να σκεφτούμε από την άποψη ενός καθολικού μινωικού πνεύματος, το οποίο φανερώθηκε σε πολλούς διαφορετικούς μετασχηματισμούς, κάθε ένας με ένα διαφορετικό όνομα, χαρακτήρα και λειτουργία και που ακόμα θεωρήθηκε ως ενιαία, κατά κάποιο τρόπο, θεότητα. Οι αρσενικοί θεοί εμφανίστηκαν ως γιος και σύζυγος και συνδέονται πολύ με τον ταύρο.
 Για τους Μινωίτες, ο αρσενικός γιος, που συνδέθηκε με τη βλάστηση, υπόμεινε το θάνατο και την αναγέννηση. Στην Κρήτη αυτό εφαρμόστηκε αργότερα στον Δία, μια εξέλιξη που προήλθε από την επαφή με τους υπόλοιπους  Έλληνες της ηπειρωτικής χώρας. Φυσικά οι επαφές με την ηπειρωτική Ελλάδα προϋπήρχε αλλά μάλλον ήταν ευνοϊκές για κάτι τέτοιο μια συγκεκριμένη περίοδο.  Προϊόντος  του χρόνου, η ίδια η κρητική θρησκεία παρουσίασε την αλλαγή από τη θηλυκή στην αρσενική λατρεία. Η τελετή και ο μύθος υπογραμμίζουν τη γονιμότητα και εστιάζουν στα τελετουργικά γέννησης και γάμου. Τα ζώα και τα πουλιά εμφανίζονται ως επιμέρους θεότητες αλλά ο ταύρος είναι ιδιαίτερα σημαντικός, όπως αποδεικνύεται από τα τελετουργικά «ταυροκαθάψια» ή τις τελετές και την κοινή διακοσμητική και χρήση της λατρείας των κέρατων της καθαγίασης, τα οποία θεωρούνται γενικά πως αντιπροσωπεύουν τα κέρατα του ταύρου.
Ένα δεύτερο κοινό αντικείμενο λατρείας είναι ο διπλός πέλεκυς, που βρίσκεται στα διάφορα μεγέθη και σε πολυάριθμες περιοχές. Οι Μινωίτες ανέπτυξαν έναν ιερό δεσμό των δέντρων και της φύσης γενικά  μέσα από  τις κατασκευές τους.. Ανέπτυξαν επίσης την ιδέα των Ηλυσίων Πεδίων, το ευλογημένο νησί, σε αντιδιαστολή με τη αντίληψη του και του Άδη αλλά και των Ηλυσίων Πεδίων των ηπειρωτικών χωρών.
 Κρητική κληρονομιά μπορεί να είναι μια πίστη στη μετά θάνατον ζωή. Οι Κρητικοί χρησιμοποίησαν διάφορες θέσεις για τις δραστηριότητες λατρείας, όπως ανοικτά στην  φύση αλλά και  άδυτα και σε  σπηλιές, και κατασκεύαζαν ιερά ή ιερά κορυφής.






Πολλά ανοικτά άδυτα που βρέθηκαν πάνω σε  λόφους και περιγράφονται ως μέγιστα άδυτα, εμφανίζονται περίπου στα 2200 π. Χ. Βρίσκονται πρώτιστα στις αγροτικές περιοχές, στις χαμηλότερες και πιο προσιτές βουνοκορφές. Είναι εντυπωσιακά και, συχνά βρίσκονται σε  γυμνά και ανεμοδαρμένα τοπία . Απόμερα, πιο κοντά στους ουρανούς, εκτίθενται σε ανοιχτό χώρο , σιωπηλά αλλά με τους ήχους των πουλιών και των άγριων αιγών, οι κορυφές πρέπει να φαίνονται σαν θέσεις που ήταν ευνοϊκές για τις συνεδρίες  με τους θεούς.





Πολυάριθμα χειροποίητα αντικείμενα έχουν ανακαλυφθεί επί αυτών των τόπων. Μεταξύ τους είναι ειδώλια αργίλου, συνήθως γυναικών, με όρθια στάση, με την πυγμή να τοποθετείται στο μέτωπο, ίσως σε μια χειρονομία της ικεσίας.
Επίσης αρκετά χάλκινα αφιερωματικά αγαλματίδια ανθρώπων κύρια με λατρευτικές στάσεις ,συνήθεια που συνεχίστηκε σε όλο τον ελληνικό κόσμο αιώνες μετά,  δείχνοντας από την 3η χιλιετία την ικανότητα των Κρητικών στην χαλκουργία.







  Τα άδυτα σπηλαίων ήταν σημαντικά καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου, αν και είναι λιγότερα από 40, μπορεί μέσα στους αιώνες άλλα να καταστράφηκαν από άλλους κατοίκους των σπηλαίων αυτών ,  σε σύνολο άνω των 1000 σπηλαίων του νησιού, κράτησαν πάντως τη θρησκευτική τους σημασία. Οι ζωικές θυσίες εμφανίστηκαν και μέσα και έξω από τις σπηλιές και τα γεωργικά αγαθά χρησιμοποιήθηκαν επίσης ως προσφορές.
 Πέντε σπήλαια είναι ειδικού ενδιαφέροντος:




1) Το Σπήλαιο στις Καμάρες, που βρίσκεται στη νότια πλαγιά του όρους Ίδη. Μια ιερή θέση για το πρώτο παλάτι της Φαιστού, δεν χρησιμοποιήθηκε μετά από την πτώση του πρώτου ανακτόρου. Η αγγειοπλαστική εμπορευμάτων Kamares βρέθηκε εδώ.







2) Το Ιδαίον Άνδρο, στις ανατολικές πλαγιές της Ίδης, η περιοχή αρχής για τη λατρεία Δία, ήταν σε χρήση ακόμη και τον 6ο αιώνα π.Χ..







3) Το Σπήλαιο Αρκαλοχωρίου, περίπου είκοσι χιλιόμετρα νότια της Κνωσού, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως άδυτο από το 2000 ως το 1450 π.Χ.. Ένας σεισμός γκρέμισε την οροφή, αλλά οι προσφορές συνεχίστηκαν μέχρι το 1100 π.Χ.. Η σπηλιά συνδέθηκε πιθανώς με τον Δία ή την Αθηνά.







4) Το Σπήλαιο του Ψυχρού, 16 χιλιόμετρα ανατολικά του Αρκαλοχωρίου, επίσης γνωστό ως Δικταίον Άνδρο, το οποίο θεωρείται ο τόπος γεννήσεως Δία. Αυτή η σπηλιά έχει ένα ανώτερο διάζωμα με έναν βωμό και ένα χαμηλότερο διάζωμα όπου πολλά αντικείμενα από χαλκό έχουν βρεθεί. Η σπηλιά άρχισε να χρησιμοποιείται στα 1700 π.Χ., όταν εγκαταλείφθηκε το Σπήλαιο στις Καμάρες, και συνέχισε να χρησιμοποιείται στον 6ο αιώνα π.Χ..





5) Το Σπήλαιο της Αμνισού, στο επίνειο της Κνωσού, το οποίο ήταν ένα άδυτο για τη θεά του τοκετού.
ΔΕΣ  ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΤΗΝ ΜΙΝΩΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Τα απλούστερα  κατασκευασμένα ιερά κορυφής ή ιερά  ήταν ένα μονόκλινο με έναν πάγκο για τις προσφορές. Έχουν επίσης βρεθεί είδωλα και βωμοί. Τα πιο σύνθετα ιερά περιλάμβαναν κτήρια με διάφορα δωμάτια. Τα παλάτια περιλαμβάνουν τις περιοχές που χρησίμευσαν ως ιερά. Ο Rodney Castleden σημειώνει ότι οι δραστηριότητες λατρείας μεταφέρθηκαν όλο και περισσότερο στα ανάκτορα, τα οποία περιγράφει ως ναούς. Το τριμερές ιερό της Κνωσού, με τα τρία σκέλη της, ερμηνεύεται πως αντιπροσωπεύει τις τρεις σφαίρες του κόσμου: ο χθόνιος, ο επίγειος και ο υπέργειος κόσμος   .







Η κορυφή του Γιούχτα, που εξυπηρέτησε την Κνωσό, συνδυάζει τις πτυχές και των τριών τύπων άδυτου. Τοποθετημένο σε μια κορυφή, ο ναός χτίστηκε σε μια είσοδο ιερής σπηλιάς. Ο ναός είναι μακρύς και πολλοί διπλοί πέλεκυς έχουν ανακαλυφθεί εδώ. Το άδυτο προστατεύεται από έναν περίβολο μήκους 740μέτρων, 3 μέτρα ευρύς και 4 μέτρα στο ύψος, χτισμένος την 3η χιλιετία , περίπου το 2100 π.Χ..
Σύμφωνα με την Κρητική λαογραφία, ο Γιούχτας είναι η θέση ενταφιασμού του Δία. Λαμβάνοντας υπόψη την πίστη των ηπειρωτικών ελλήνων στην αθανασία του Δία, αυτή η εκδοχή έδωσε για τους Κρητικούς τη φήμη τους ως ψεύτες.
Υπάρχουν στοιχεία ,κατά μερικούς ερευνητές ,κοινών ανθρωποθυσιών στην Κρήτη, αν και τέτοιες θυσίες φαίνονται να είναι εξαιρετικά ασυνήθιστες. Επί ενός τόπου ναών στη βόρεια κεντρική Κρήτη, πέντε περίπου χιλιόμετρα νότια της Κνωσού, μια ανθρώπινη θυσία φαίνεται να έγινε σε μία προσπάθεια προφύλαξης από σεισμό. Αυτό φαίνεται να έχει γίνει περίπου το 1700 π.Χ., που είναι και ο χρόνος της καταστροφής των παλαιών ανακτόρων. Φυσικά αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί και  μια  εικασία ερευνητών.
ΠΗΓΗ : http://ellinondiktyo.blogspot.gr/2014/06/blog-post_30.html               
http://pirforosellin.blogspot.gr/  -  Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.193

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου