Οι
Αριστοκράτες Αρχαιοκάπηλοι και οι «Διάσημες» Αρπαγές τους, Ναός του Επικουρίου
Απόλλωνος (βίντεο - Μηχανή του Χρόνου )
Τις αρπαγές αρχαιοτήτων των αρχαιοκαπήλων που ακολούθησαν το παράδειγμα του Έλγιν, παρουσιάζει στη ΝΕΡΙΤ, ο Χρίστος Βασιλόπουλος στη «Μηχανή του Χρόνου». Το δεύτερο μέρος του μεγάλου αφιερώματος στις ελληνικές αρχαιότητες που βρίσκονται στο εξωτερικό, η εκπομπή παρουσιάζει την δράση της ομάδας του Βρεττανού Κόκερελ, που μετά την αρπαγή των γλυπτών από το ναό της Αφαίας στην Αίγινα, συνέχισε τη δράση της στην Ηλεία και τον Ναό του Επικούρειου Απόλλωνα.
Τις αρπαγές αρχαιοτήτων των αρχαιοκαπήλων που ακολούθησαν το παράδειγμα του Έλγιν, παρουσιάζει στη ΝΕΡΙΤ, ο Χρίστος Βασιλόπουλος στη «Μηχανή του Χρόνου». Το δεύτερο μέρος του μεγάλου αφιερώματος στις ελληνικές αρχαιότητες που βρίσκονται στο εξωτερικό, η εκπομπή παρουσιάζει την δράση της ομάδας του Βρεττανού Κόκερελ, που μετά την αρπαγή των γλυπτών από το ναό της Αφαίας στην Αίγινα, συνέχισε τη δράση της στην Ηλεία και τον Ναό του Επικούρειου Απόλλωνα.
Ο Ναός, αποκαλείται και Παρθενώνας της
Πελοποννήσου και είχε την ίδια τύχη με τον Παρθενώνα των Αθηνών. Λεηλατήθηκε
από Ευρωπαίους με αποτέλεσμα 23 πλάκες από τη ζωφόρο να βρίσκονται σήμερα στο
Βρεττανικό Μουσείο. Η εκπομπή παρουσιάζει ακόμα το χρονικό της αρπαγής δύο
αγαλμάτων αποτελούν εδώ και περισσότερο από δύο αιώνες, πόλο έλξης για εκατομμύρια
τουρίστες στο μουσείο του Λούβρου. Την Αφροδίτη της Μήλου και τη Νίκη της
Σαμοθράκης.
Το άγαλμα της Αφροδίτης βρέθηκε από έναν
ντόπιο αγρότη, αλλά μετά από διαπραγματεύσεις και διαμάχες στο λιμάνι του
νησιού κατέληξε στα χέρια των Γάλλων. Οι Οθωμανοί για μια ακόμη φορά έδωσαν με
ευκολία άδεια να αρπάξουν κομμάτια της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Εκτός από τη στήριξη των Οθωμανών, οι αρχαιοκάπηλοι είχαν και τη στήριξη των
χωρών τους, που επιδίδονταν επίσημα σε κυνήγι ελληνικών αρχαιοτήτων. Με την
ίδια άνεση, εξασφάλισε την άδεια και ο Γάλλος Κάρολος Σαμπουαζό, για να
ανασκάψει και αρχαιότητες από τη Σαμοθράκη.
Ένας Έλληνας εργάτης βρήκε το άγαλμα της Νίκης
και με συνοπτικές διαδικασίες, το γλυπτό κατέληξε και αυτό στο μουσείο του
Λούβρου, όπου σήμερα εκτίθεται σε περίοπτη θέση. Η εκπομπή κάνει μια μικρή
στάση στη Δήλο, το Ιερό νησί του Απόλλωνα, το οποίο δέχτηκε κατά καιρούς
λεηλασίες. Σε αυτό βοήθησε τα γεγονός ότι το νησί δεν κατοικείτο. Έτσι το
κολοσσιαίο άγαλμα των Ναξίων, που ήταν αφιερωμένο στον Απόλλωνα, το άρπαξαν
Ενετοί και στη συνέχεια καταστράφηκε.
Τελευταίος σταθμός η Θεσσαλονίκη, που δεν
έμεινε αλώβητη από τη μανία των αρχαιοκαπήλων.
Ο Γάλλος παλιογράφος Εμμανουέλ Μύλλερ, έφτασε
στην πόλη έχοντας εντολή να αρπάξει ένα ολόκληρο κτίσμα που βρισκόταν στην
εβραϊκή αγορά και το οποίο κοσμούσαν 4 μαρμάρινες ανάγλυφες κολόνες. Λόγω της
έλλειψης υποδομής, αλλά και της αντίδρασης των κατοίκων, ο Μύλλερ άρπαξε τελικά
μόνο τις κολόνες, που βρίσκονται και αυτές στο μουσείο του Λούβρου. Η εκπομπή
παρουσιάζει το χρονικό της αρπαγής, αλλά και γιατί τα συγκεκριμένα γλυπτά
ονομάζονται Μαγεμένες και ποια σχέση έχουν με τον Μέγα Αλέξανδρο.
Στην εκπομπή μιλούν οι υπεύθυνοι αρχαιολόγοι
των μνημείων: Ελένη Μπάνου έφορος Αθηνών, Γεωργία Χατζή- έφορος Ηλείας, Κώστας
Παπαδόπουλος- μηχανικός Ναού Επικούρειου Απόλλωνα, Κατερίνα Ταυρή- ξεναγός,
Μαίρη Αδαμοπούλου- δημοσιογράφος, Αγγελική Κοσμοπούλου – αρχαιολόγος, Αυγή
Καλογιάννη- ξεναγός, Θάνος Σίδερης- αρχαιολόγος και άλλοι επιστήμονες.
Οι αριστοκράτες αρχαιοκάπηλοι ~ Διάσημες... από KRASODAD
http://pirforosellin.blogspot.gr/ - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου
της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός
σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν
στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου