Δευτέρα, 1 Ιανουαρίου 2018

Άνθρωποι και ήθη του Νεπάλ, του Σωτήρη Χαϊμαντά/ Umani e maniere del Nepal, Sotiris Haimanda





Άνθρωποι και ήθη του Νεπάλ, του Σωτήρη Χαϊμαντά/ Umani e maniere del Nepal, Sotiris Haimanda

Αγκαλιασμένο από την απεραντοσύνη της Ινδίας στα νότια και από τα οροπέδια του Θιβέτ στο βορρά, το Νεπάλ υπήρξε πάντα η χώρα σταυροδρόμι, φυλών, πολιτισμών και των δύο μεγάλων θρησκειών της ανατολής, του Ινδουισμού και του Βουδισμού. Ο ταξιδιώτης από τη Δύση, δύσκολα θα μπορέσει να κατανοήσει τον πολιτισμό των ανθρώπων αυτών που με οικονομικούς όρους ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι πιο ευτυχισμένοι από τους δυτικούς, ζώντας σε μια αξιοζήλευτη αρμονία με το κοινωνικό τους περιβάλλον και τη φύση. Είναι σημαντικό σαν  επισκέπτες της χώρας αυτής, να  αναλογιστείτε τις ευθύνες σας, καθώς τα ευρώ σας και ο δυτικός τρόπος σκέψης που φέρνετε άθελα μαζί σας, μπορεί να τραυματίσουν ή να διαβρώσουν ανεπανόρθωτα τη τοπική κοινωνία και να θέσουν σε κίνδυνο το εύθραυστο οικοσύστημα της περιοχής. Αφήστε το μυαλό σας ανοιχτό, αφουγκραστείτε,  παρατηρήστε  τη ζωή που ξετυλίγεται γύρω σας και προπαντός σεβαστείτε ακόμα και αυτά που δεν καταλαβαίνετε.
Καλό είναι να αποφύγετε τα πολύ προκλητικά ρούχα,  τα κοντά σορτς ή να κυκλοφορείτε χωρίς πουκάμισο. Βγάζετε πάντα τα παπούτσια σας, όταν μπαίνετε σε ναό ή σε κάποιο σπίτι. Ειδικότερα όταν μπαίνετε σε κάποιο ναό, αφαιρέστε από πάνω σας κάθε τι που είναι από δέρμα (ζώνες, τσάντες). Σε ορισμένους ινδουιστικούς ναούς απαγορεύεται εντελώς η είσοδος σε ξένους. Σε βουδιστικά μοναστήρια, αν συναντήσετε ή σας συστηθεί ο ηγούμενος, είναι ευγενικό να κάνετε μια μικρή προσφορά σε χρήματα, τα οποία θα τοποθετήσετε και θα τα δώσετε στο χέρι του, διπλωμένα μέσα σε ένα λευκό μεταξωτό μαντήλι (θα το βρείτε σε όλα τα Θιβετιανά καταστήματα). Ο ηγούμενος θα πάρει τα χρήματα και θα βάλει το μαντήλι γύρω από το λαιμό σας ως ευλογία. Τα ποσό που θα προσφέρετε πρέπει να είναι πάντα μονός αριθμός.
Μην μοιράζετε χρήματα, μπαλόνια, στυλό, καραμέλες και οτιδήποτε άλλο στα παιδάκια που σας ακολουθούν φωνάζοντας εν χορώ "One pen Mister!", γιατί τα εθίζετε να ζητιανεύουν. Οι καραμέλες και άλλα γλυκίσματα που μοιράζουν οι ταξιδιώτες στα παιδιά είναι η αιτία για αύξηση της τερηδόνας στα δόντια των παιδιών, με καταστροφικές συνέπειες αφού δεν έχουν τη δυνατότητα να επισκεφτούν οδοντογιατρό. 
Μην βάζετε περισσότερο φαί από όσα θα φάτε στο πιάτο σας. Οι Ινδουιστές θεωρούν "μολυσμένο" το φαγητό που έχει αγγίξει οποιοσδήποτε μη ινδουιστής και θα το πετάξουν. Για τον ίδιο λόγο μην αγγίζετε ποτέ τρόφιμα που δεν θα καταναλώσετε.  Πολλοί Νεπαλέζοι τρώνε με τα χέρια τους και μπορεί να μην σας δώσουν μαχαιροπήρουνα.  Αν φάτε και εσείς με τα χέρια είναι ευγενικό να πλύνετε τα χέρια σας πριν και μετά το φαγητό και να χρησιμοποιείτε  μόνο το δεξί σας χέρι.
Μην πετάτε τίποτα στην φωτιά, όταν βρισκόσαστε σε κάποιο σπίτι (ή ξενοδοχείο). Οι ινδουιστές και οι βουδιστές πιστεύουν ότι στην εστία κατοικούν  θεοί. Η τιμητική θέση στα σπίτια των Σέρπας, είναι δίπλα στη φωτιά. 
  Ποτέ μην καθόσαστε σε αυτή τη θέση αν δεν σας το προτείνουν.
Οι ταξιδιώτες, ντόπιοι και ξένοι,  στα ορεινά μονοπάτια που συνδέουν τα χωριά μεταξύ τους, πρέπει να ρωτούν για το δρόμο, για τις αποστάσεις, ξενοδοχεία κλπ. αφού δεν υπάρχουν  πινακίδες, χιλιομετρικές αποστάσεις ή χάρτες. Για πολλούς δυτικούς, που έχουν συνηθίσει να ταξιδεύουν απομονωμένοι κατά το δυνατόν από το περιβάλλον τους,  αυτό είναι μια ασυνήθιστη κατάσταση  και δυσκολεύονται να κατανοήσουν γιατί τόσοι άνθρωποι θα τους σταματήσουν για να τους ρωτήσουν που πάνε, τι ώρα είναι, από που έρχονται, την κατάσταση των μονοπατιών και άλλα που θα σας φανούν βαρετά ή αδιάκριτα. Μπορεί να χάσετε πολλές ώρες σε άσκοπες κατά τη γνώμη σας συζητήσεις, σκεφτείτε όμως ότι σε μια περιοχή που δεν υπάρχουν ραδιόφωνο, τηλεόραση ή εφημερίδες και όλες οι πληροφορίες μεταφέρονται αποκλειστικά από τους ταξιδιώτες, αυτές οι συζητήσεις είναι μια σημαντική κοινωνική δραστηριότητα.
Οι γιορτές στο Νεπάλ και πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για την επισκεφθεί κάποιος
Λένε, ότι οι γιορτές στο Νεπάλ είναι περισσότερες από τις μέρες του χρόνου. Οι περισσότερες γιορτές είναι οικογενειακές και δεν υπάρχουν πολλά να δείτε ή να φωτογραφήσετε. Στις μεγαλύτερες γιορτές, τράπεζες και  δημόσιες υπηρεσίες είναι κλειστές οπότε θα καθυστερήσετε με  την έκδοση αδειών  για τρέκκινγκ, ενώ σε  μερικές πολύ σημαντικές γιορτές, μπορεί  ακόμα και οι αχθοφόροι  να σας εγκαταλείψουν χωρίς προειδοποίηση για να γιορτάσουν με τις οικογένειές τους. Είναι δύσκολο έως αδύνατο να υπολογίσει  κανείς τις ακριβείς ημερομηνίες των εορτών: Όλες οι γιορτές ακολουθούν το σεληνιακό ημερολόγιο το οποίο βρίσκεται 57 χρόνια μπροστά από το τρέχον έτος που χρησιμοποιούμε στη Δύση.

Οκτώβριος - Νοέμβριος
Το Dasain είναι η μεγαλύτερη γιορτή στο Νεπάλ, στην οποία γιορτάζεται η νίκη του Ντούργκα ενάντια στο κακό και γι αυτό ονομάζεται και "Ντούργκα Πόγια". Κρατά περίπου 10 μέρες στις οποίες η χώρα φαίνεται να παραλύει. Είναι πολύ δύσκολο να βρείτε θέση σε λεωφορείο ή αεροπλάνο, ενώ και οι αχθοφόροι (αν προγραμματίζετε τρέκκινγκ) εξαφανίζονται. Εκδηλώσεις γίνονται σε όλη τη χώρα, οι πιο λαμπρές από τις οποίες είναι πιθανότατα στο Κατμαντού, στο Durbar Square, με προσφορές λουλουδιών, θυσίες εκατοντάδων ζώων (τα οποία πρέπει να σφαγούν με   μία μόνο κίνηση του θύτη), ενώ με αίμα ραντίζονται οι ρόδες των αυτοκινήτων (ακόμα και τα αεροπλάνα της Nepal Airlines!).  Αν και είναι κυρίως ινδουιστική γιορτή,  συμμετέχουν όλοι ανεξαιρέτως, βουδιστές και άνθρωποι από όλες τις κάστες.

Tihar είναι μια άλλη σημαντική γιορτή προς τιμή  της θεάς του πλούτου Λάξμι.  Τα σπίτια βάφονται και στολίζονται με όσο το δυνατό περισσότερες λάμπες, ενώ οι άνθρωποι ξενυχτάνε, χαρτοπαίζοντας  και προκαλώντας τη θεά του πλούτου.
Νοέμβριος - Δεκέμβριος
Ένα τεράστιο πλήθος προσκυνητών πηγαίνει στην Pashupatinah για το Bala Chaturdashi, βαδίζοντας από μονοπάτια , κρατώντας λάμπες και σκορπίζοντας σπόρους και γλυκίσματα. Αν βρισκόσαστε στη σωστή πλευρά του ποταμού Bagmati, απέναντι από το ναό, θα δείτε τους χορούς, τις ψαλμωδίες και τις χιλιάδες λάμπες των προσκυνητών.
Φεβρουάριος - Μάρτιος
Το Θιβετιανό Νέο Έτος γιορτάζεται με μεγάλη λαμπρότητα στη Bodnath στούπα, (στη Pashupatinah) με παρελάσεις  ιερέων που κρατούν πορτραίτα του Δαλάι Λάμα.

Την άγια νύχτα του Shiva Ratri, χιλιάδες προσκυνητές ανεβαίνουν στην Pashupatinath, τον πιο ιερό ναό των ινδουιστών. Τεράστιες φωτιές καίνε ολονυκτίς  προς τιμή του Σίβα.

Το Fagu ή απλώς Holi, είναι πολύ γνωστό στους ταξιδιώτες και μοιάζει αρκετά με αντίστοιχες γιορτές στην Ταϊλάνδη, τη Βιρμανία και το αλευρομουτζούρωμα της Καθαράς Δευτέρας στο Γαλαξίδι! Καταβρέχουν ο ένας τον άλλόν με νερά, σκέτο ή χρωματισμένο κόκκινο. Φορέστε τα πιο παλιά σας ρούχα και αφήστε τη φωτογραφική σας στο ξενοδοχείο!
Μάρτιος - Απρίλιος
Ghora Jatra: Επιδείξεις δεξιοτεχνίας των στρατιωτών στο Καταμαντού, με ιπποδρομίες, ακροβατικά νούμερα με άλογα και μοτοσικλέτες! Λέγεται, ότι τα άλογα των στρατιωτών είναι αυτά που διώχνουν τους διαβόλους που διαφορετικά θα ξεπηδούσαν από τη γη.
Μάιος
Buddha Jayanti: Η γέννηση του Βούδα γιορτάζεται στη γενέτειρά του, το Lumbini. Οι λιτανείες κρατούν όλη τη νύχτα, με τους πιστούς να κρατούν ομοιώματα, του Βούδα και μικρές λάμπες. Εκτός από το Lumbini, εκδηλώσεις γίνονται στο Swayamhunath και στο Boudhanath

Κείμενα - Φωτογραφίες:  Σωτήρης Χαϊμαντάς
http://pirforosellin.blogspot.gr/   -  Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.3400. 
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου