Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2022

η Αγκαθιά ή η Ήρυγγος ή το Ηρύγγιον, μέσα από την μυθολογία και την λαογραφία, του Ομήρου Ερμείδη –Agathia [the Thorn] or Iryngos or Irygion, through mythology and folklore, by Homer Ermeidis - il Thorn o Iryngos o Irigion, attraverso la mitologia e il folklore, di Omero Ermedis


η Αγκαθιά [λαϊκή ονομασία] ή η Ήρυγγος ή το Ηρύγγιον 


[ονομασία παρ’ αρχαίοις] το αρουραίον ή το Ερύγγιον το πεδινόν ή το Φιδάγκαθο [λαϊκή ονομασία] ή το Μοσχάγκαθο [λαϊκή ονομασία] ή το Βοτάνι της αγάπης [λαϊκή ονομασία][είδος 1ον εν Ελλάδι], το Ηρύγγιον το κρητικόν ή το Σφαλάγκαθο [λαϊκή ονομασία] [είδος 2ον εν Ελλάδι],
το Ηρύγγιον το παράλιον [είδος 3ον εν Ελλάδι], το Ηρύγγιον το τρισακιδωτόν ή η Παπαδίτσα [λαϊκή ονομασία] [είδος 4ον εν Ελλάδι]
  Αναφέρονται σε αυτό ο Θεόφραστος εις το έργο του «Φυσική ιστορία» εις τον στίχο .,.,., και ο Πλούταρχος εις το έργο του «Ηθικά» εις τον στίχο ...D.
   Είναι φυτό της οικογένειας των σκιαδανθών, ιθαγενές της Ευρώπης και της Αμερικής.
  Είναι φυτό ποώδες και πολυετές, φυλλάκανθο και κοσμητικό. Φέρει δερματοειδή φύλλα και λευκά ή υποκίτρινα άνθη. Το ηρύγγιον το κρητικό είναι ιθαγενές των παραμεσόγειων χωρών όπου οι νεαροί σαρκώδης βλαστοί του είναι εδώδιμοι. Ο κορμός και τα φύλλα του είναι κυανοπράσινα, τα δε άνθη του κυανά.
   Παλαιότερα όσοι έπασχαν από κάποιο νόσημα, έψαχναν να βρουν μια ριζωμένη αγκαθιά και να την ξεσκίσουν. Μετά να διέλθουν άνωθεν αυτής. Έτσι, μ’ αυτήν την συμβολική πράξη, έλεγαν, ότι απέβαλαν το νόσημα και το εγκατέλειπαν επί του φυτού.
  Το φιδάγκαθο ή της αγάπης το βοτάνι, χρησιμοποιείτο εναντίον των φλεγμονών.
Την αγκαθιά ο λαός μας την λέει και «παππαδίτσα». Γνωστή στους αρχαίους Έλληνες με την ονομασία ηρύγγιον. Ίσως εκ της ερυγής [ρέψιμο], διότι ο  Διοσκουρίδης εις το έργο του «Αλεξιφάρμακα» εις το ..21 και ο Θεόφραστος εις το έργο του «Φυσική ιστορία» εις τον στίχο ..1..,  συνιστούν την ρίζα της κατά του φουσκώματος του στομάχου.
   Στην δε κωδική γλώσσα των φυτών, η προσφορά ακάνθων σημαίνει «είσαι αναιδής», ενώ η προσφορά λευκών ακάνθων σημαίνει «με βασανίζεις δεινώς»…
  Ο Ιούλιος είναι ο μήνας της εκτομής των ακάνθων του.
  Τέλος, ο Μελέαγρος ο οποίος έζησε τέλη του 2ου αιώνος π.Χ. με αρχές 1ου αιώνος π.Χ. εις το ποίημά του ο «Στέφανος» παραβάλλει διάφορους ποιητές με άνθη, άνθος ακάνθης αποδίδει στον ποιητή Αρχίλοχο [Παλλ. Ανθολ. I.,..].
το Αγκάθι [λαϊκή ονομασία] ή η Ψηλάκανθα [ονομασία παρ’ αρχαίοις]
  Η νύμφη Ψηλάκανθα που έγινε αγκάθι. Σύμφωνα με τους αρχαίους συγγραφείς ζούσε μέσα εις τα αιωνόβια δάση της Ικαρίας, και ήτο ερωτευμένη με τον Θεό Διόνυσο.
  Για κακή της τύχη συνέπεσε εκείνη την περίοδο ο Διόνυσος να ερωτευθεί την Αριάδνη και ήθελε να την αρπάξει από τον Θησέα που επέστρεφε από την Κρήτη εις την Αθήνα.
  Έτσι ζήτησε να τον βοηθήσει η Νύμφη Ψηλάκανθα, και αυτή δεν του αρνήθηκε την βοήθειά της, με τον όρο όμως, όταν άρπαζε την Αριάδνη να κάνει έρωτα μαζί της.
  Ο Διόνυσος δέχθηκε αυτόν τον όρο που του έθεσε η Ψηλάκανθα και έτσι με διάφορους «μαγικούς» τρόπους της νύμφης το πλοίο που μετέφερε την Αριάδνη, τον Θησέα και τους συντρόφους του άραξε στην Νάξο.
 Εκεί, η Νύμφη που κατείχε ισχυρές μαγικές δυνάμεις κατάφερε να κοιμίσει τον Θησέα και ο ερωτευμένος Διόνυσος να αρπάξει την Αριάδνη. Μετά από αυτό ο «θεός» έφυγε μαζί με την Αριάδνη στο ψηλότερο βουνό της Νάξου. Έτσι αθέτησε την ερωτική υπόσχεση που είχε δώσει στη Ψηλάκανθα.
 Λέγεται πως ο Διόνυσος μετά από αυτό το συμβάν «μεταμόρφωσε» την Νύμφη σε αγκάθι που από τότε ονομάστηκε Ψηλάκανθα.
 Είναι η μόνη Νύμφη που ζει στα δάση της Ικαρίας και έως τα σημερινά χρόνια και ακούγονται τα καλοκαιρινά βράδια, τα όμορφα τραγούδια της, στο νησί.
Από το βιβλίο του συγγραφέως  Ομήρου Ερμείδη, «Η Χλωρίδα μέσα από την Μυθολογία & την Λαογραφία της πατρίδος μας» [2019] - η βιβλιογραφία έχει αποκρυφτεί λόγω αναπαραγωγής του άρθρου άνευ αναγοράς του βιβλίου και του συγγραφεως. 
http://pirforosellin.blogspot.gr/ - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα. 323
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου