Παρασκευή, 21 Απριλίου 2017

Υπήρχαν μεταλλικά εργαλεία στην Ελλάδα, στην νεολιθική εποχή! ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΕΚΑΚΗ




Γράφει από την Αθήνα, ο συνεργάτης μας, συγγραφέας - λαογράφος Γιώργος Λεκάκης www.lekakis.com Χρονοτοπία



Ένα αίνιγμα(;) 7.000 χρόνων!




Αγενές πτηνόμορφο αγαλματίδιο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών, ίσως, από Μακεδονία-Θεσσαλία.



Ένα πουλί, με ακανόνιστο σχήμα και μέγεθος, ένα αγαλματίδιο, ηλικίας 7.000 χρόνων, δεν έχει γίνει ακόμη κατορθωτό από τους αρχαιολόγους στην Ελλάδα, να γνωρίσουν τι ακριβώς είναι ή από πού προήλθε!!!




Έτσι έχει μείνει στην Αρχαιολογία γνωστό ως το. «7.000 χρόνων αίνιγμα»! Έτσι έχει ονομασθεί και από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της χώρας μας, και βγήκε, επί τέλους, από τις αποθήκες του μουσείου και εκτίθεται για το κοινό μέχρι τις 26 Μαρτίου.

                      





Το 36 εκατοστών αγαλματίδιο, σκαλισμένο σε γρανίτη, το «αίνιγμα» της Ύστερης Νεολιθικής εποχής έχει μια μυτερή μύτη και μακρύ λαιμό, που οδηγούν σε μια στρογγυλή κοιλιά, επίπεδη πλάτη και κυλινδρικά κοντόχοντρα πόδια!




«Θα μπορούσε να απεικονίζει έναν άνθρωπο, που μοιάζει με το σχήμα ενός πουλιού, ή ένα πουλί που ομοιάζει με ανθρώπινο πρόσωπο, που δεν έχει να κάνει με τον άνθρωπο, αλλά με την ιδεολογία και τον συμβολισμό της νεολιθικής κοινωνίας», είπε η κ. Κάτια Μαντέλη, αρχαιολόγος του μουσείου.



Οι ειδικοί δεν μπορούν να είναι βέβαιοι για την προέλευσή του, καθώς ανήκει σε μια προσωπική συλλογή! Υποθέτουν μόνο ότι είναι από τις βόρειες ελληνικές περιοχές, της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας.




«Όσον αφορά την τεχνική και το μέγεθος, είναι από τα σπάνια και μοναδικά έργα της Νεολιθικής περιόδου στην Ελλάδα», εδήλωσε η κ. Μαντέλη.

Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν πως το γεγονός ότι το αγαλματίδιο είναι γυαλισμένο σημαίνει ότι σε μεγάλο ποσοστό αυτό είναι στην τελική του μορφή, αν και υποστηρίζουν ότι εάν ο γλύπτης είχε τα κατάλληλα εργαλεία, θα είχε λάβει μια πιο συγκεκριμένη μορφή.



Και πού είναι τα αινίγματα :

1ον. Σε αντίθεση με τα περισσότερα νεολιθικά ειδώλια, που είναι κατασκευασμένα από μαλακή πέτρα, αυτό είναι σκαλισμένο σε σκληρή, με μεταλλικά εργαλεία. Ναι, αλλά τα. μεταλλικά εργαλεία (υποτίθεται ότι) δεν ήταν γνωστά τότε!



2ον.  Είναι μεγαλύτερο από ό,τι τα συνήθη νεολιθικά αγαλματίδια, τα οποία σπάνια είναι πάνω από 35 εκατοστά σε ύψος!



3ον. Περισσότερο αινιγματική ακόμα είναι η σαφής έλλειψη ένδειξης φύλου. Γιατί; Λόγω τεχνικών περιορισμών στην γλυπτική; Ή μήπως ο γλύπτης σκόπιμα δημιούργησε μια. αγενή εικόνα; «Ναι, θα μπορούσε να είναι μια έγκυος γυναίκα, αλλά. δεν υπάρχουν στήθη, τα οποία εικονίζονται στους νεολιθικούς χρόνους, για να τονίσουν το γυναικείο σώμα. Από την άλλη πλευρά, δεν έχει ούτε αρσενικά όργανα! Έτσι παρουσιάζει μια αγενή εικόνα», είπε η κ. Μαντέλη. «Υπάρχουν, λοιπόν, αινιγματικές πτυχές σε αυτό, που το καθιστούν γοητευτικό». Βλ. και Reuters, 13.2.2017.



Ερωτήματα:



Αφού «ανήκει σε μια προσωπική συλλογή» και κάποιος το απόκτησε χωρίς νόμιμα παραστατικά, που θα αποδείκνυαν και τον τόπο και τον τρόπο εύρεσής του, η Νέμεσις θα συνεχίζεται και το αγαλματίδιο θα συνεχίσει να βάζει δύσκολα στους αρχαιολόγους, που δεν μπορούν να ξεκολλήσουν από ξεπερασμένες μανιέρες, ούτως ή άλλως. Είναι το κακό που κάνουν, και δεν το καταλαβαίνουν, οι «συλλέκτες».



Τέλος, αφού είναι μάλλον εκ Θεσσαλίας ή εκ Μακεδονίας, γιατί να μην πάει να εκτεθεί και στα τόσα Αρχαιολογικά Μουσεία που έχουν οι περιοχές αυτές, ούτως ώστε να το ιδούν όσον το δυνατόν περισσότεροι Έλληνες; Γιατί να ξανα-καταχωνιαστεί αυτό το αινιγματικό αγαλματίδιο, μετά το πέρας της προσωρινής εκθέσεώς του;




  http://pirforosellin.blogspot.gr/ - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου