Κυριακή 25 Μαΐου 2014

Ψάχνοντας για την αυτοκρατορία των Ινδιάνων Comanche



(Smithsonian American Art Museum, Washington, DC/Art Resource, NY)
Το 1834, μια Αμερικάνικη αποστολή στις πεδιάδες αντιμετώπισε τους Comanche,  οι  οποίοι κρατούσαν ένα κομμάτι λευκό δέρματος βουβαλιού ως σημαία της ανακωχής, μετά το πέρας της μάχης το οποίο απαθανάτισε σε αυτό τον πίνακα ο George Catlin.

Άρθρο του ERIC A. POWELL της Tuesday, May 13, 2014


  Το αρχαιολογικό αρχείο της ζωής των Comanche,  μόλις πρόσφατα έχει αρχίσει να διερευνάται.
   Σε ένα βαθύ φαράγγι στο Νέο Μεξικό, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν μια μοναδική τοποθεσία όπου λύθηκε το κουβάρι της ιστορίας Ινδιάνων Comanche, αφηγούνται  την ιστορία της ανόδου τους αλλά και το τέλος τους.
  Οι Comanche [Κομάντσι] ονόμαζαν τους εαυτούς τους Numunu , «τους ανθρώπους », οι οποίοι και για αιώνες ήσαν κυνηγοί- τροφοσυλλέκτες που ζουν σε μικρούς καταυλισμούς στα Βραχώδη Όρη.
  Αλλά κάποια στιγμή πριν από 1701 , όταν για πρώτη φορά τεκμηριώνεται από έναν χάρτη του Γάλλου High Plains , η Numunu άφησαν τα βουνά και τα άλογα, ενδεχομένως και τις συναλλαγές τους με τα γλωσσικά ξαδέλφια τους , τους Ute , ή τους ανθρώπους Pueblo του βορείου Νέου Μεξικού .
  Μέχρι τα μέσα του δέκατου όγδοου αιώνος , ήτο γνωστό ότι οι Comanche, ήτο ένα όνομα που προέρχεται από τη λέξη Ute « το οποίο σήμαινε αυτόν που θέλει να πολεμάει όλη την ώρα», και αυτόν ο οποίος έχει την δύναμη της ιππασίας με μια απαράμιλλη δεξιότητα, ήταν αυτό που τους οδήγησε να είναι το κυρίαρχο ινδιάνικο έθνος της Δυτικής Αμερικής .
  Οι έφιπποι πολεμιστές τους στην ιστορία προξενούσαν τον φόβο στις άλλες ινδιάνικες φυλές αλλά και εις τους αποίκους, οι Comanche είχαν σφυρηλατήσει μια νομαδική κουλτούρα που χρησίμευσε ως πρότυπο για άλλες Ινδιάνικες φυλές. Και οι οποίοι επεκτείνοντο από τον Καναδά έως το κεντρικό Μεξικό , και δημιούργησαν μια πατρίδα που θα γίνει γνωστή ως Comanchería  [η χώρα των Κομάντσι], η οποία περιελάμβανε ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονου Τέξας , του Νέου Μεξικού , της Οκλαχόμα , του Κάνσας , και του Κολοράντο , και το οποίο άντεξε μέχρι τα μέσα του δέκατου ένατου αιώνος.
 Μέχρι σήμερα, οι  Comanche έχουν σχεδόν αγνοηθεί από τους αρχαιολόγους.
 Οι οποίοι έλεγαν : «Νομίζαμε ότι οι Comanche έχουν μια κουλτούρα αόρατη την οποία δεν μπορούσαμε να την ανιχνεύσουμε, λέει ο καθηγητής του Barnard College, και αρχαιολόγος Severin Fowles .
Η  πρόσφατη ταυτοποίηση των άγνωστων βραχογραφιών εις τους βράχους σε καταυλισμό των Comanche στο Φαράγγι Rio Grande του Νέου Μεξικού  διέλυσε την ιδέα ότι δεν άφησαν ίχνη πίσω τους ούτε επάνω εις την φυσική.
  Η ανακάλυψη συμπίπτει με την άνοδο μιας νέας γενιάς των ιστορικών , οι οποίοι , μαζί με τους ίδιους τους Comanche , ξαναδιαβάζοντας αποικιακά  αρχεία και να συνθέσουν μια αναθεωρημένη υπόψη για την ιστορία των Comanche.
  Η νέα αυτή άποψη έρχεται σε αντίθεση με την εικόνα των Comanche στη λαϊκή φαντασία , η οποία τους είχε δημιουργήσει ως τους πιο βάναυσους  και άγριους ​​Ινδιάνους των πεδιάδων, των οποίων η αμείλικτες  επιδρομές σταμάτησαν την επέκταση των συνόρων των ΗΠΑ για δεκαετίες .
  Από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ο ιστορικός Pekka Hämäläinen, λέγει :  όταν παίρνουμε μια ευρύτερη, πιο περιφερειακή ματιά, μπορούμε να δούμε την Comanchería ότι ήταν ένα πραγματικό πολιτικό και πολιτιστικό κέντρο. Στην πραγματικότητα, ο ιστορικός Hämäläinen όπως και άλλοι ερευνητές λένε ότι μια νέα ματιά στην ιστορία του Νέου Μεξικού και του Τέξας δείχνει ότι , για πολλές δεκαετίες, οι κυριαρχούσαν.  
(Eric A. Powell)
  Ορισμένοι μελετητές υποστηρίζουν ότι οι Comanche ως έθνος είχε  αυτοκρατορικές φιλοδοξίες, και δεν είναι υπερβολή να περιγράψει κανείς την ιστορία τους να εξελίσσεται από τα τέλη του δέκατου έβδομου έως τον δέκατο ένατο αιώνα ως την άνοδο και την πτώση της αυτοκρατορίας των Comanche .
  Το 2007, ο Fowles και η ομάδα του ξεκίνησαν μια φιλόδοξη έρευνα σχετικά με τις απότομες πλαγιές του Rio Grande Gorge, ένα βαθύ φαράγγι δυτικά από Taos, περιοχή όπου έζησαν κατά το παρελθόν πολλά χρόνια οι Comanche. Καμμία σοβαρή αρχαιολογική μελέτη δεν είχε γίνει σε αυτό το φαράγγι, όπου ο  Fowles επικέντρωσε σε αυτό να διερευνήσει πώς οι αρχαίοι κυνηγοί- τροφοσυλλέκτες που ζουσαν στην Αρχαϊκή περίοδο ( 7.000 έως 2.000 χρόνια πριν ) οι οποίοι ήσαν και είναι οι πρόγονοι των σημερινών Pueblo ανθρώπων χρησιμοποίησαν το φαράγγι ως ένας ιερός τόπος για τη διεξαγωγή τελετών .
Αποφασισμένος να κάνει μια πλήρη καταγραφή , Fowles ανέθεσε την ομάδα του να μην αγνοήσει τις τοιχογραφίες που υπήρχαν επάνω εις τους βράχους της περιοχής.  νακαλύπτοντας τις σκηνές από την καθημερινή ζωή των Comanche.
  Βλέπε κάτωθι φωτογραφία : 

(Courtesy Peabody Essex Museum, #E24991)
  Στο βράχο αυτό ο οποίος έχει χρονολογηθεί ότι  οι απεικονίσεις
Είναι του δέκατου ένατου και του εικοστού αιώνα , με αλάνθαστες  απεικονίσεις αλόγων και θαυμάσια τελετουργικά. Όπως τις συναλλαγές με τις άλλες φυλές ή σκηνές εμπορίου. Όπως με τις φυλές  Jicarilla Apache , Ute.
  Ήταν γνωστό ότι διεξάγεται εμπόριο αλόγων, αιχμαλώτους και κρέας βουβάλου στο βόρειο Νέο Μεξικό , τουλάχιστον από το 1706 , όταν είναι καταγεγραμμένα εις τα Ισπανικά αρχεία της περιοχης του Taos Pueblo.    
  Οι σημερινοί κάτοικοι της περιοχής διατηρούν ακόμη τη μνήμη αυτών των αλληλεπιδράσεων με τον εορτασμό των Comanche όπου τα διατηρούν στους χορούς τους όπως επίσης και εις το ντύσιμο τους που είναι καθαρά Ινδιάνικο.
  Ένα από τα χωριά της περιοχής  Alcalde , 25 μίλια από το φαράγγι,  εξακολουθούν να κάμουν το παιχνίδι με το άλογο κάθε χειμώνα, αυτό το ποιος μπορεί να κρατηθεί χωρίς σέλα. Κάνοντας παράλληλα και ασκήσεις τεχνικής.




(Smithsonian American Art Museum, Washington DC/ Art Resource, NY)
   Το άλογο ήταν στο επίκεντρο του τρόπου ζωής των Comanche, όπως και η φυλή τους ήτο γνωστή για τα κατορθώματα τους εις την ιππασία, όπως διακρίνονται και εις τον ανωτέρω πίνακα ζωγραφικής, του Catlin, ο οποίος απεικόνισε εκείνη την εποχή αυτά τα οποία του έκαμαν εντύπωση από τους Ινδιάνους Comanche.

  Τον περασμένο Αύγουστο, ο Arterberry και ο Fowles επισκέφθηκαν την περιοχή Vista Verde για να μοιραστούν τις σκέψεις τους σχετικά με το ποια μπορεί να ήταν η σχέση με το προαναφερθέν φαράγγι το οποίο και έχει θέα την συμβολή των δυο ποταμών του Ρίο Γκράντε και του Rio de Taos Pueblo. Οι Comanche είναι γνωστό ότι προτιμούσαν την κατασκήνωση εκεί όπου οι δυο ποταμοί ενώνονται, το οποίο πίστευαν ότι είχε στρατηγική αξία. Διότι ήτο  μια ιδανική τοποθεσία από την οποία μπορούσαν ξεκινούν τις επιδρομές ή τις αποστολές των συναλλαγών τους.
  Η κάτωθι βραχογραφία είναι στην περιοχή Vista Verde όπου είναι από τα πρώτα αρχαιολογικά στοιχεία για την παρουσία των Comanche στην  νοτιοδυτική πλευρά του φαραγγιού . Απεικονίζουν τρεις πολεμιστές, η κεντρική φιγούρα είναι πιθανώς μια Comanche που κραδαίνει μια ασπίδα και βέλη ανταλλάσσει με ένα μικρότερο πολεμιστή προς τα αριστερά . Ένα δεύτερο φορέα ασπίδα στην κάτω δεξιά γωνία του ογκόλιθου μπορεί να έρχονται σε βοήθεια του μεγαλύτερου πολεμιστή .

(Φωτογραφία του Eric A. Powell, Tracing: Severin Fowles)

Όλη η περιοχή είναι με βαλσάτη πέτρωμα, όπου υπάρχουν πολλές βραχογραφίες .  
 Ο Fowles με την ομάδα του όπως και ο Hämäläinen λέγουν ότι είναι πολύ συναρπαστικές οι σκηνές από την καθημερινότητα των Comanche.
Και συμπληρώνουν λέγοντας ότι η ινδιάνικες επιδρομές επηρέασαν σίγουρα την έκβαση του πολέμου μεταξύ των Η.Π.Α. και του Μεξικού πόλεμο. 
 (Φωτογραφία του Eric A. Powell, Tracing: Severin Fowless)
 Εις την ανωτέρω βραχογραφία απεικονίζεται μια ομάδα πολεμιστών με λόγχες και μακριά σχοινιά, έφιπποι αλλά και δεκάδες άλογα.
(φωτογραφία του Eric A. Powell)
  Από το ίδρυμα Comanche Tribal Historic Preservation Officer, ο Jimmy Arteberry πιστεύει ότι η ανωτέρω βραχογραφία απεικονίζει ένα άλογο και ένα κομήτη.
 Ο Fowles όπως και ο Arterberry συνεχίζουν να μελετούν τις βραχογραφίες τις περιοχές ελπίζοντας ότι σύντομα θα έχουν περισσότερα στοιχεία όσο αφορά τις θεότητές των Comanche.  
Eric A. Powell is online editor at ARCHAEOLOGY.
Πηγή άρθρου η ακόλουθος ιστοσελίδα : http://archaeology.org/issues/131-1405/features/1954-searching-for-the-comanche-empire

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου